PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Po skandalu z Volkswagenem KE bierze na celownik m.in. Wlk. Brytanię i Niemcy

Autor: PAP
08-12-2016 15:41
Po skandalu z Volkswagenem KE bierze na celownik m.in. Wlk. Brytanię i Niemcy
Fot. Shutterstock

Po skandalu wokół Volkswagena Komisja Europejska wszczęła w czwartek procedury o naruszenie prawa UE przeciw siedmiu krajom członkowskim, w tym Niemcom i Wielkiej Brytanii, za brak sankcji wobec producentów samochodów w związku z manipulowaniem emisjami.

To pokłosie skandalu, jaki wybuchł, gdy okazało się, że Volkswagen stosował w swoich samochodach oprogramowanie umożliwiające mu oszukiwanie przy pomiarze zawartości szkodliwych substancji w spalinach.
Komisja stwierdziła, że siedem krajów członkowskich nie ustanowiło systemu kar, które zniechęcałyby producentów samochodów do łamania przepisów dotyczących emisji lub - jeśli takie regulacje miały - nie stosowało ich, gdy prawo było naruszane.

O lekceważenie zasad dotyczących homologacji i dopuszczania samochodów do użytkowania oskarżone zostały Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Litwa, Luksemburg, Hiszpania i Grecja.

"Przestrzeganie prawa jest przede wszystkim obowiązkiem producentów, ale władze krajów UE muszą zapewnić, że producenci rzeczywiście postępują zgodnie z prawem" - podkreśliła cytowana w oświadczeniu KE unijna komisarz ds. rynku wewnętrznego i przemysłu Elżbieta Bieńkowska.

Obecny system homologacji w UE oparty jest na wzajemnym zaufaniu; samochód, który otrzyma certyfikat w jednym z państw członkowskich, może być bez dalszych formalności sprzedawany na całym unijnym rynku. Takie regulacje nie sprzyjają jednak rygorystycznemu egzekwowaniu przepisów, bo krajom z dużym przemysłem samochodowym zależy na tym, by ich producenci mogli bez przeszkód sprzedawać auta w całej UE.

Dlatego KE przedstawiła propozycje zmian w tych przepisach, które dają Brukseli więcej kompetencji w wydawaniu certyfikatów poświadczających, że samochód spełnia wszystkie warunki (w tym dotyczące wymogów prawa UE) i może trafić na rynek.

Jednak już teraz prawo unijne wymaga, by państwa członkowskie miały skuteczny, proporcjonalny i odstraszający system kar, by powstrzymywać producentów od łamania prawa. Urządzenia zmniejszające skuteczność testów są zakazane zgodnie z prawem europejskim i władze krajów członkowskich mają stały obowiązek egzekwowania tego zakazu. Jeśli reguły są łamane, np. przez stosowanie oprogramowania, które zmniejsza efektywność systemu kontroli emisji, powinny być stosowane kary.

Komisja stwierdziła, że Czechy, Grecja i Litwa w ogóle nie wprowadziły do swojego prawa krajowego takich regulacji, natomiast Niemcy, Luksemburg, Hiszpania i Wielka Brytania - czyli państwa, które wydawały homologacje dla samochodów z grupy Volkswagena - nie stosowały kar, mimo że koncern wykorzystywał nielegalne oprogramowanie do manipulowania wynikami pomiarów emisji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 568 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP