W ub.r. co dziesiąty Polak (10%) kupił samochód osobowy. Niemal połowa respondentów (48%), kupując auto zastępowała nim pojazd dotychczas używany, a ponad 1/3 badanych (35%) kupiła kolejny samochód dla swojego gospodarstwa domowego. Z kolei dla 15% Polaków kupione auto było pierwszym w gospodarstwie domowym.
Z kolei o 12% wzrosła grupa osób, które kupiły kolejny samochód dla swojego gospodarstwa domowego. Stosunkowo częściej zakupu dodatkowego auta dokonywały osoby w wieku 40 - 49 lat, mieszkańcy wsi.
Wśród osób, które kupiły samochód w 2008 r. relatywnie najmniej (16%) jest tych, dla których było to pierwsze auto w gospodarstwie domowym. W tej grupie stosunkowo częściej znaleźć można osoby młode, w wieku 18-29 lat, stanu wolnego, często pracowników administracji i usług, w lepszej sytuacji materialnej (o najwyższym dochodzie na osobę w gospodarstwie domowym). Grupa ta pozostaje na niemal niezmienionym poziomie od 4 lat.
- Wyniki badania pokazują, że w 2008 r., częściej niż w latach poprzednich, mieliśmy do czynienia ze zjawiskiem zakupu kolejnego samochodu dla polskich gospodarstw domowych. Relatywnie częściej tego typu zjawisko występuje na wsi niż w mieście, co może rodzić nowe perspektywy dla rynku motoryzacyjnego - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.