PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polacy dzięki transformacji przesiedli się z małych fiatów do dużych aut

Autor: PAP
03-06-2014 11:31
Polacy dzięki transformacji przesiedli się z małych fiatów do dużych aut
fot. Fotolia

To efekt transformacji, że małe fiaty Polacy zamienili na wygodne, duże auta - mówi prezes Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki. Dodaje, że ubocznym efektem otwarcia rynku jest niekontrolowany zalew używanych samochodów.

Co się najbardziej zmieniło w polskiej motoryzacji przez 25 lat
Wojciech Drzewiecki: Wszystko zależy, na którą cześć motoryzacji popatrzymy. Jeśli chodzi o produkcję samochodów, to od początku lat 90 szybko się rozwinęła. Mieliśmy okresy lepsze i nieco gorsze, niemniej wciąż produkujemy samochody i to wcale nie mało.

Z drugiej strony, w naszym kraju powstało duże centrum produkujące komponenty na potrzeby wielu fabryk europejskich. W tej dziedzinie należymy do liderów. Produkty z naszych zakładów znajdziemy w wielu samochodach, które jeżdżą po drogach UE.

Inne były też samochody.

- Początek lat 90-tych to zdecydowana dominacja aut z polskich fabryk: fiatów 126 z Bielska-Białej czy też fiatów 125 i polonezów z warszawskiego Żerania. Z czasem rynek zaczął się zmieniać. Na drogach pojawiało się coraz więcej aut zachodnich producentów. A to dlatego, że początek lat 90-tych to był czas budowy infrastruktury dilerskiej. Na naszym rynku pojawiły się przedstawicielstwa poszczególnych marek, powstały sieci partnerów (dilerów), zajmujących się dystrybucją ich produktów. Polska motoryzacja w szybkim tempie zaczęła się zmieniać. Pod koniec roku 1999 r. średnia cena nowego samochodu to 34 tys. zł, a dzisiaj ok. 80 tys. zł. Wtedy kupowaliśmy samochody małe, słabo wyposażone, dziś wolimy auta klasy niższej średniej o zdecydowanie wyższym poziomie wyposażenia. Niestety, wraz z upływem czasu sprzedaż, która powinna utrzymywać się na stosunkowo wysokim poziomie, ponownie zaczęła się zmniejszać.

Dlaczego?

- Lata 90-te to okres świadomej, przemyślanej polityki rządu, nakierowanej na rozwój polskiej gospodarki, to czas tworzenia zachęt dla potencjalnych inwestorów, w tym działań na rzecz szybkiego rozwoju rynku, który jest jednym z czynników decydujących o ewentualnej lokalizacji produkcji w danym miejscu. W efekcie powstało w Polsce wiele zakładów produkujących komponenty i samochody. Większość z nich działa do dziś. Niestety, ten etap zakończył się w roku 1999. Później w branży zapanował lekki chaos. Co chwila zmieniały się przepisy, a rządy raczej reagowały na zachodzące zmiany, niż prowadziły przemyślane działania, będące kontynuacją procesów zapoczątkowanych w połowie lat 90-tych. Wydaje się, iż w podejmowanych decyzjach większą rolę odgrywał aspekt fiskalny, niż czysto gospodarczy.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP