Polska straciła pozycję największego rynku samochodowego w Europie Środkowej, którą zajmowała co najmniej przez ćwierć wieku. Lepsza jest Rumunia. Do końca października Rumuni kupili około 260 tys. nowych aut, prawie 7% więcej niż Polacy - poinformowało Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA). I tak będzie zapewne w całym roku, bo sprzedaż nowych aut w Rumuni rośnie o wiele szybciej niż w Polsce.
Samochodów jednak w Polsce nie brakuje. Są to jednak pojazdy używane, pisze Gazeta. Po wejściu do Unii Europejskiej, jako jedyna na świecie, Polska zniosła praktycznie wszystkie ograniczenia w sprowadzaniu starych aut. Nie zdecydowały się na to Czechy, Węgry czy Rumunia. W Austrii w ogóle nie można zarejestrować używanego auta z innych państw unijnych. Bronią się też przed tym na Wschodzie. Od 3 lat, na Ukrainę i do Rosji nie można sprowadzać aut starszych niż dziesięcioletnich. Od przyszłego roku w Rosji, nie będzie możńa zarejestrować samochodu wyprodukowanego przed rokiem 2001.
Polska od wejścia do Wspólnoty bije rekordy świata, sprowadzając co roku ponad 800 tys. uzywanych pojazdów - najczęściej mocno zaawansowanych wiekiem. Jak się szacuje, w tym roku zjedzie nad Wisłę i Odrę ponad milion używanych samochodów. Zachód się cieszy, bo pozbywa się aut wydzielających za dużo CO2, a tamtejsi kierowcy nie płacą za ich złomowanie, pisze Gazeta Wyborcza.
Mocna złotówka wpłynęła na obniżkę cen aut z drugiej ręki na Zachodzie, ale podobnej tendencji nie widać już u nas, w salonach z nowymi samochodami. Wg danych Komisji Europejskiej, w połowie tego roku ceny hurtowe (bez podatków) nowych aut w Polsce należały do najwyższych w całej Unii, choć kiedy do niej wchodziliśmy, były najniższe.
Wojciech Drzewiecki, Samar:- Należy uporządkować kwestie podatkowe, usprawnić kontrolę techniczną pojazdów, recykling.
Jakub Faryś, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego: - (...)oczekujemy, że nowy rząd będzie z nami rozmawiał. Np. o kontroli pojazdów, aby na drogi trafiały tylko takie samochody, które spełniają wymogi techniczne, a także o przepisach, dzięki którym Polacy będą kupować samochody nowsze niż teraz.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polacy kupują mniej nowych aut niż Rumuni. Wygrywają w używanych