Polscy podatnicy pomogą europejskiej motoryzacji

Polscy podatnicy pomogą europejskiej motoryzacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W swoim planie pobudzenia gospodarki UE Bruksela chce przyznać szczególnie duże wsparcie dla motoryzacji. Do wspierania koncernów dołoży też Polska. Ile? - rząd milczy.

Komisja Europejska ogłosiła plan pobudzenia europejskiej gospodarki, na który UE i państwa członkowskie mają wydać 200 mld euro - informuje "Gazeta Wyborcza". W planie przewidziano szczególne wsparcie dla dwóch kluczowych - jak podkreśla Bruksela - sektorów europejskiej gospodarki: budownictwa oraz motoryzacji.

Zastrzyk pieniędzy ze wspólnej kasy UE koncerny samochodowe dostaną głównie za pośrednictwem Europejskiego Banku Inwestycyjnego, którego akcjonariuszami są państwa członkowskie UE.

W najbliższy poniedziałek ministrowie finansów UE mają podjąć decyzję o podniesieniu kapitału EBI, który ma obecnie za małe fundusze, by spełnić plany Brukseli. W tym roku UE uzgodniła już, że EBI przyzna do 2011 r. 30 mld euro dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ogłoszony w środę plan pobudzenia europejskiej gospodarki przewiduje, że EBI przyzna jeszcze po 15,6 mld euro kredytów przez najbliższe dwa lata.

Bruksela planuje "europejską inicjatywę na rzecz zielonych samochodów" - program finansowania konstrukcji samochodów przyjaznych dla środowiska, np. aut o napędzie elektrycznym. Wartość programu szacuje się na 5 mld euro, z czego 4 mld euro ma pochodzić z tanich kredytów od EBI. Komunikat Komisji Europejskiej nie precyzuje, czy oprócz kredytów na "zielone auta" planuje z EBI dodatkowe kredyty dla motoryzacji.

Ile Polska dołoży do kapitału EBI i czy ta dopłata została uwzględniona w budżecie na przyszły rok? Rzecznik Ministerstwa Finansów Magdalena Kobos nie odpowiedziała. Komunikat KE nie precyzuje, jakie będą zasady rozdziału pieniędzy między koncerny i czy preferowane będą np. projekty takie jak BMW i Daimlera. W tym tygodniu BMW ogłosiło, że w przyszłym roku wraz ze szwedzkim koncernem energetycznym Vattenfall chce otworzyć w Berlinie sieć wynajmu i ładowania elektrycznych aut. Budowę w stolicy Niemiec sieci eksploatacji elektrycznych aut zapowiedział też producent mercedesów wraz z niemieckim koncernem energetycznym RWE.

Jeszcze szerszą strugą pieniądze dla motoryzacji mogą popłynąć z budżetów poszczególnych państw UE. W planie pobudzenia europejskiej gospodarki Bruksela proponuje zezwolić państwom członkowskim, aby subsydiowały gwarancje kredytowe na działalność firm samochodowych oraz dotowały szkolenia pracowników, którzy mogliby utracić pracę w fabrykach aut z powodu chwilowego załamania koniunktury. Państwa UE będą też mogły zmniejszać podatki na auta wyróżniające się niskimi emisjami szkodliwych gazów w spalinach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polscy podatnicy pomogą europejskiej motoryzacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!