Polska dogoniła UE pod względem motoryzacji. Prawie co drugi z nas ma auto

Polska dogoniła UE pod względem motoryzacji. Prawie co drugi z nas ma auto
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska pod względem liczby samochodów osobowych osiągnęła europejską średnią. Na koniec 2012 r. prawie co drugi Polak miał już auto - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego.

Na koniec 2012 r. w Polsce zarejestrowanych było 18,74 mln samochodów osobowych. Pod względem nasycenia rynku motoryzacyjnego Polska zrównała się już ze wskaźnikami Unii Europejskiej. W grudniu na tysiąc mieszkańców Polski przypadało 486 samochodów, podczas gdy w UE ten wskaźnik wynosi średnio 484 - poinformował GUS na najnowszym raporcie "Transport. Wyniki działalności w 2012 r.".

Pod względem zmotoryzowania Polacy statystycznie nie ustępują już także potęgom gospodarczym z innych części świata, a wiele z nich znacznie wyprzedzają. Według Europejskiego Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) w 2010 r. na tysiąc mieszkańców przypadało w Japonii 456 samochodów osobowych, w USA - 424 auta, w Korei Południowej - 283, a w Chinach - 32.

Motoryzacyjny boom zapanował w Polsce po maju 2004 r., kiedy przystąpiliśmy do UE. Na koniec 2003 r. w Polsce było zarejestrowanych 11,24 mln samochodów osobowych, a na tysiąc mieszkańców Polski przypadały 294 auta. Od tego czasu na naszych drogach przybyło aż 7,5 mln samochodów osobowych.

Unijny urząd statystyczny Eurostat podkreśla, że między 2005 i 2010 r. w Polsce zanotowano najszybszy wzrost zmotoryzowania społeczeństwa. W tamtej pięciolatce liczba aut przypadających na tysiąc Polaków podskoczyła aż o 40 proc., a drugie miejsce pod tym względem zajęli Rumuni ze wzrostem 35 proc. (w 2010 r. na tysiąc mieszkańców Rumunii przypadało jednak tylko 201 aut, co było najniższym wskaźnikiem w UE).

Przyspieszenie z drugiej ręki

Zwykle wzrost liczby aut jest powiązany ze wzrostem sprzedaży nowych pojazdów, a ta zależy od rozwoju gospodarki. Polskie władze wybrały inną drogę i po naszym wejściu do UE zniosły praktycznie wszelkie ograniczenia w imporcie używanych pojazdów. W efekcie Polacy od 2004 r. biją rekordy świata, co rok sprowadzając z zagranicy średnio ok. 800 tys. samochodów z "drugiej ręki". Około połowy tych pojazdów w chwili przekroczenia polskiej granicy ma jednak dziesięć lat lub więcej i skutki tego widać w statystykach GUS.

Na koniec 2003 r., tuż przed naszym wejściem do UE, mniej więcej co drugie auto w Polsce miało dziesięć lat lub więcej. W zeszłym roku już prawie cztery piąte samochodów zarejestrowanych w naszym kraju zaliczało się do tej grupy weteranów szos. Statystyczne auto w UE ma 8,3 lat, a w Polsce - około 13-14 lat.

GUS odnotował istotne zmiany w parku samochodów używanych przez Polaków. Odsetek zarejestrowanych u nas aut o masie 1900 kg lub większej wzrósł w 2012 r. do 17,2 proc. z 15,7 proc. rok wcześniej, a jednocześnie odsetek aut najlżejszych - o masie do 1399 kg - spadł do 31,9 proc. z 33,3 proc. w 2011 r.

Wzrósł także odsetek aut napędzanych silnikami Diesla (25,5 proc. na koniec 2012 r.) kosztem samochodów napędzanych silnikami benzynowymi (57, 7 proc. w zeszłym roku).

Ten napływ na nasze drogi samochodów ciężkich, z silnikami wysokoprężnymi, można również uznać za efekt importu używanych pojazdów - głównie limuzyn z Niemiec. Taka tendencja utrzymuje się również w tym roku.

Do końca lipca przebojem wśród używanych aut sprowadzanych do Polski był Volkswagen Passat (18,6 tys. sztuk), nieznacznie wyprzedzając tylko VW Golfa (18,5 tys.) - wynika z danych eksperckiej firmy Samar. Trzecie miejsce na tej liście przebojów używanych aut zajmuje Audi A4 (17,2 tys. do końca lipca), który tak jak VW Passat należy do kategorii samochodów ciężkich i często napędzanych silnikiem Diesla, których najszybciej przybywa na polskich drogach.

Feler na kilka milionów?

Oficjalne statystyki liczby aut zarejestrowanych w Polsce ocenia szef firmy Samar Wojciech Drzewiecki. - Te dane nie oddają rzeczywistości. Zostały przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), które mogą nawet o kilka milionów sztuk zawyżać dane o liczbie samochodów zarejestrowanych w Polsce - uważa Drzewiecki. Takie gigantyczne zawyżanie statystyk sugerują np. dane o liczbie obowiązkowych polis komunikacyjnych OC. Sprzedaje się ich o kilka milionów sztuk mniej, niż jest samochodów zarejestrowanych w Polsce.

Ministerstwo Środowiska chciało pomóc w urealnieniu statystyk, postulując wprowadzenie kar dla kierowców, którzy po wyrejestrowaniu samochodu zgodnie z przepisami nie zgłoszą tego do urzędu komunikacyjnego. Ale w zeszłym roku ten pomysł resortu środowiska odrzuciły Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Transportu.

Nie ma jednak wątpliwości, że w Polsce przybywa aut. - Każdy to widzi. Przez pewien czas Polacy zaczęli też sprowadzać młodsze używane pojazdy, co nie znaczy, że były one w lepszym stanie technicznym. Jednak od końca zeszłego roku ta tendencja się zmieniła i w imporcie znowu przeważają takie, które mają ponad dziesięć lat - powiedział nam Drzewiecki.

Stojąc często w korkach, kierowcy na własnej skórze mogą się też przekonać, że samochodów przybywa nam więcej niż dróg szybkiego ruchu. Według GUS w 2012 r. przybyło nam 295 km autostrad i sieć takich dróg wydłużyła się do 1365 km, natomiast sieć dróg ekspresowych jedno - i dwujezdniowych wynosiła 1053 km i w zeszłym roku wydłużyła się o 315 km. Wciąż jednak daleko nam do UE. Tam w 2012 r. na 1000 km kw. przypadało średnio 16 km autostrad, a u nas - prawie cztery razy mniej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska dogoniła UE pod względem motoryzacji. Prawie co drugi z nas ma auto

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!