PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska elektromobilność powoli startuje

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
29-12-2017 06:00 |  aktualizacja: 29-12-2017 12:09

Ustawa o elektromobilności jest gotowa i przyjęta przez rząd. Teraz szybko powinien się nią zająć sejm, bo już mamy opóźnienie. W przypadku rozwoju sieci powinno być niewielkie, większym problemem jest rozwój rynku elektrycznych aut.

Taka konstrukcja gwarantuje stworzenie sieci ładowania do roku 2021. Komercyjny aspekt takiego planu tkwi jednak w jego realnej dochodowości. Czyli: niejako równolegle z budową ładowarek musiałaby na polskie drogi wyjechać odpowiednio duża liczba samochodów uzasadniająca sens ponoszenia nakładów. Na razie jeszcze nie wyjechała. I nie wiadomo, kiedy wyjedzie. 

Premier Mateusz Morawiecki zapowiadał pojawienie się na naszych drogach miliona elektrycznych aut. Na razie jednak sprzedajemy kilkaset sztuk takich aut rocznie. W ubiegłym roku w całej Unii Europejskiej sprzedano ledwie 155 tys. samochodów elektrycznych. Wliczając w to hybrydy plug-in. Tyle że tam sprzedaż jest wspierana potężnym programem dopłat, którego w Polsce się nie przewiduje.

Ustawa przewiduje szereg drobnych, głównie niefinansowych zachęt. - To m.in. zniesienie akcyzy na zakup pojazdów elektrycznych, korzystniejsza stawka amortyzacji, możliwość poruszania się pojazdów elektrycznych po pasach drogowych dla autobusów, darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania dla pojazdów elektrycznych czy tworzenie stref niskoemisyjnych z dostępem dla pojazdów elektrycznych  – mówi Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. 

To może być zbyt mało, żeby rozruszać rynek. - Nawet w tak bogatym kraju jak Norwegia ludzie nie kupują aut elektrycznych tylko z powodu przekonania o ich zaletach, lecz ze względu na system zachęt finansowych. To one sprawiają, że na przykład elektryczna wersja Volkswagena Golfa jest tańsza od spalinowej - mówi Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. - Tymczasem jesteśmy na szarym końcu stawki państw, które wprowadziły zachęty do kupna tego typu pojazdów. 

Planowane przez Polskę zwolnienie z akcyzy wynoszącej 3 proc. niewiele zmieni w sytuacji, gdy auto elektryczne potrafi być nawet o 100 proc. droższe od spalinowego. Przy tak dużej różnicy ceny i tak niskiej uldze mało kto elektryczny samochód kupi. Statystyki zdają się to potwierdzać. Co prawda w trzecim kwartale tego roku dynamika wzrostu sprzedaży tych aut przekroczyła nawet 100 proc., ale mówimy tu o „skoku” ze 150 aut  sprzedanych w zeszłym roku, do 317 w tym. W Niemczech, tylko w ubiegłym kwartale, zarejestrowano ich 14,5 tys. 

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 127 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

738 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP