PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska elektromobilność powoli startuje

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
29-12-2017 06:00 |  aktualizacja: 29-12-2017 12:09

Ustawa o elektromobilności jest gotowa i przyjęta przez rząd. Teraz szybko powinien się nią zająć sejm, bo już mamy opóźnienie. W przypadku rozwoju sieci powinno być niewielkie, większym problemem jest rozwój rynku elektrycznych aut.

- Trzeba wprowadzić mechanizmy, które pozwolą rozwijać rynek - kontynuuje Maciej Mazur. I potwierdza: należy równolegle budować infrastrukturę oraz rozwijać rynek samochodów. Bez dopłat będzie to trudne. Ceny samochodów elektrycznych spadają, ale według szacunków ich ceny w Polsce zrównają się z cenami aut spalinowych dopiero w roku 2026 lub nawet 2029. Bez zmian w zasadach wsparcia elektromobilności droga do miliona elektrycznych aut będzie niebywale długa.
W Polsce mamy na razie ok. 2000 elektrycznych samochodów. Gdyby owych 6 tys. planowanych stanowisk oddano do użytku już dzisiaj, to każdy kierowca jeżdżący po Polsce elektrycznym samochodem miałby do dyspozycji aż trzy...

W Holandii jest ponad 30 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Ale i 130 tys. elektrycznych aut. Cztery na jeden punkt. W Norwegii zainstalowano około 10 tys. ładowarek. Na każdą przypada 15 samochodów.

Skoro istnieje ryzyko, że w roku 2021 ładowarek będzie w Polsce więcej niż aut, to „komercyjna” część planu budowy infrastruktury ładowania nie wygląda zachęcająco. Zwłaszcza że ustawodawca, o czym była już wcześniej mowa, składając zadanie uzupełnienia braków w planowanej sieci na barki dystrybutorów energii, zaznacza przy okazji, że gdyby jednak w przyszłości pojawili się chętni na administrowanie siecią ładowarek, to operatorzy mieliby oddać je w ich ręce. 

W największych miastach zapewne znajdą się chętni na ładowarki, choć niekoniecznie na wszystkie. W mniejszych ośrodkach, gdzie nowinki pojawiają się z opóźnieniem, może się okazać, że sieć zbudują  OSD, a komercyjne firmy „objawią się” dopiero wówczas, gdy będzie już wystarczająca liczba aut do ładowania. Zwłaszcza że firmy energetyczne łatwiej dogadają się same z sobą w kwestii na przykład przyłączy. Na marginesie: zwykle samo uzyskanie przyłącza może trwać 18-24 miesięcy. A gdzie czas na przetarg, planowanie i samą budowę..?

Z punktu widzenia rynku najważniejsze jest jednak to, że ustawa wreszcie ma szanse na wejście w życie. -  Trudno się spodziewać, że firmy działające na zasadach komercyjnych przygotują i rozpoczną inwestycje, nie znając warunków, które właśnie ustawa powinna zakreślić - mówi Maciej Mazur.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 109 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

738 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP