PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska specjalność - maszyny z pogranicza robotyki i automatyki

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
14-04-2017 06:48
Polska specjalność - maszyny z pogranicza robotyki i automatyki

W motoryzacji standardem jest niemal idealny, pozbawiony wad fabrycznych montaż, czyli zasada 6 sigma, która zakłada zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia defektu do 3,4 na milion - mówi Tomasz Haiduk.

Fot. Mat. pras.

Wytwarzanie maszyn do produkcji części samochodowych to znakomity przykład tego, jak polska myśl techniczna może sobie radzić wykorzystując pewne nisze, stworzone przez specyficzne potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Powstał rynek małych, wyspecjalizowanych firm, które produkują zaawansowane technologicznie maszyny z pogranicza robotyki i automatyki przemysłowej - mówi Tomasz Haiduk, członek zarządu, dyrektor branż przemysłowych, Siemens.

Produkcja maszyn dla segmentu automotive to nasza nowa specjalizacja. Skąd się wzięła?

- Sposób wytwarzania w przemyśle motoryzacyjnym nastawiony jest na uzyskiwanie najwyższej jakości. Każdy element trafiający do fabryki musi być w pełni sprawny. W motoryzacji standardem jest niemal idealny, pozbawiony wad fabrycznych montaż, czyli zasada 6 sigma, która zakłada zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia defektu do 3,4 na milion.

Elementy dostarczane do fabryki powinny więc być zatem sprawdzone i produkowane w podobnym standardzie. Z każdym takim elementem musi zostać dostarczona metryczka jakościowa zawierająca charakterystykę danego zespołu. Bez tak szczegółowej kontroli jakości trudno sobie wyobrazić np. montaż poduszek powietrznych. Wystarczy jeden błąd montażu, a wtedy poduszki te mogą nie wystrzelić, kiedy trzeba lub wystrzelą w przypadkowym momencie.

W ostatnich latach mieliśmy sporo informacji o akcjach serwisowych, wynikających z błędów dostawców. Czy należy to interpretować jako reakcję na pojawiające się problemy?


- Nowe maszyny nie tylko produkują, ale i testują podzespoły. Na pewno proces, w którym po montażu następuje test pozwala na uzyskanie lepszej jakości i większej powtarzalności danego produktu niż montaż ręczny. Uzyskanie bezbrakowej produkcji jest więc na pewno łatwiejsze niż w wypadku montażu ręcznego. Obecnie maszyny mylą się rzadziej niż człowiek. Dlatego też zapewne to właśnie przemysł samochodowy jest głównym odbiorcą tego typu rozwiązań.. Jakość i niezawodność obecnie produkowanych elementów jest bez porównania lepsza niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu.

Akcje serwisowe wynikają z większej wiedzy na temat historii produkcji danego podzespołu i analizy potencjalnych ryzyk. Jest to bardziej „dmuchanie na zimne” niż realne zagrożenie.

Jak powstał w Polsce segment maszyn dla produkcji motoryzacyjnej?


- Przemysł autiomotive w Polsce ma długą tradycję, ale choć produkujemy w kraju dostawcze Volkswageny, Ople i Fiaty naszą główną specjalnością są części samochodowe oraz komponenty przeznaczone na tzw. pierwsze wyposażenie. Dostarczamy na pierwsze wyposażenie kompletne komponenty, np. moduł deski rozdzielczej, czy część zawieszenia z amortyzatorem. Rynek samochodowy wymusił na producentach stosowanie linii produkcyjnych w sposób nie tylko efektywny, ale i elastyczny, ponieważ dość szybko zmieniają się wymagania odbiorcy, producenta samochodów. Poza tym zakłady często produkują części dla kilku odbiorców, co także wymusza konieczność szybszego przezbrajania maszyn.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

794 350 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP