Polska znów podnosi sprawę płacy minimalnej w Niemczech

Polska znów podnosi sprawę płacy minimalnej w Niemczech
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska kolejny raz krytykuje w Brukseli stosowanie przez Niemcy przepisów ws. płacy minimalnej wobec przejeżdżających przez ten kraj kierowców. Wiceminister gospodarki Andrzej Dycha podniósł tę kwestię na spotkaniu unijnych ministrów ds. konkurencyjności.

Według nieoficjalnych informacji dyplomatycznych rząd w Berlinie ma we wtorek przysłać odpowiedzi na pytania zadane mu w tej sprawie przez Komisję Europejską w ramach procedury wyjaśniającej o nazwie "Pilot".

Poniedziałkowe spotkanie unijnych ministrów odpowiedzialnych za sprawy konkurencyjności nie było poświęcone tej kwestii. Polska wykorzystała jednak fakt, że dyskusja dotyczyła rozwiązań związanych z jednolitym rynkiem wewnętrznym.

"Zwróciliśmy uwagę na rosnącą liczbę barier, które pojawiają się w ostatnim okresie na rynku wspólnotowym. Jako przykład ilustrujący taką praktykę pokazaliśmy nowy sposób stosowania przez władze niemieckie przepisów dotyczących płacy minimalnej" - powiedział polskim dziennikarzom w Brukseli wiceminister gospodarki Andrzej Dycha.

Jak podkreślał, ograniczenia wynikające z nowych niemieckich przepisów mogą wpływać na konkurencyjność polskiego sektora transportowego na rynkach europejskich.

Dycha relacjonował, że w podobnym tonie wypowiedziało się też kilka innych delegacji. Bezpośrednio polski punkt widzenia został poparty przez Czechów, Słowaków, Litwinów oraz Węgrów. "Myślę, że jest duże poparcie dla tego, aby w UE zachować te główne pryncypia regulujące rynek wewnętrzny" - ocenił.

Niemiecki minister bezpośrednio nie odniósł się do tych wypowiedzi. Berlin, według nieoficjalnych informacji, ma czas do wtorku na przesłanie KE wyjaśnień w tej sprawie. Z prośbą o to Komisja zwróciła się pod koniec stycznia; wyjaśnienia niemieckiego rządu miały wpłynąć do 18 lutego, później jednak termin ten przełożono.

Od 1 stycznia w Niemczech obowiązuje ustawa o płacy minimalnej. Stawka za godzinę, która dotyczy zarówno Niemców jak i obywateli innych państw pracujących w tym kraju, wynosi co najmniej 8,50 euro. Według wykładni władz w Berlinie stawka minimalna miałaby obowiązywać również kierowców z firm transportowych spoza Niemiec. W praktyce każda firma transportowa, której pojazd przejeżdżałby tranzytem przez terytorium tego kraju, musiałaby płacić swoim kierowcom odpowiednio wysokie stawki.

W tej sprawie interweniował m.in. rząd Polski, bo niemieckie przepisy uderzyłyby w polskich przewoźników.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!