Południe Polski motoinwestycjami stoi

Południe Polski motoinwestycjami stoi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Branża motoryzacyjna jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się w regionie i na południu Polski – uznali uczestnicy trwającego w Opolu spotkania Automotive CEE Day. Na 186 firm działających w WSSE co czwarty inwestor reprezentuje sektor motoryzacyjny.

Jak podała na otwarciu rozpoczętego w czwartek w Opolu spotkania zakupowego Automotive CEE Day dyrektor Departamentu Obsługi Inwestora Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (WSSE) Invest-Park Beata Rzemyszkiewicz, firmy branży motoryzacyjnej lub branż z nią powiązanych na terenach należących do WSSE zainwestowały dotąd ponad 11 mld zł i zatrudniają ok. 20 tys. osób. "Branża motoryzacyjna jest reprezentowana w naszej Strefie głównie przez duże przedsiębiorstwa, ale ok. 25 proc. stanowią też firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw" - tłumaczyła.

W rozmowie z PAP Rzemyszkiewicz dodała, że ostatnie półtora roku "obfitowało w duże zainteresowanie" firm branży motoryzacyjnej terenami inwestycyjnymi WSSE. Podała, że ok. 30 do 40 proc. wszystkich trafiających do WSSE zapytań to zapytania od firm z tej branży lub branż z nią powiązanych - szczególnie z sektora obróbki metali czy tworzyw sztucznych.

"W większości chodzi o poddostawców czy kooperantów większych graczy, którzy funkcjonują zarówno w Polsce, jak i na Słowacji czy w Czechach. Szczególnie teren południowej Polski cieszy się zainteresowaniem inwestorów tych branż ze względu na bliskość granic - niemieckiej, czeskiej czy słowackiej" - wyjaśniała.

Główny specjalista z Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera działającego przy Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki Piotr Regeńczuk podkreślił w rozmowie z PAP, że branża motoryzacyjna na Opolszczyźnie jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się i "daje duże szanse na powstawanie kolejnych inwestycji". Podał, że obecnie na terenach należących do specjalnych stref ekonomicznych w woj. opolskim zlokalizowanych jest 13 firm związanych z sektorem motoryzacyjnym.

"Mamy też obecnie pięć kolejnych firm, które złożyły listy intencyjne i są mocno zainteresowane inwestycją" - podał. "Myślę, że w ciągu najbliższych dwóch miesięcy będziemy mogli oficjalnie wymienić nazwy co najmniej trzech z tych podmiotów" - dodał.

Zaznaczył też, że firmy z branży automotive przyciągają inne przedsiębiorstwa z tej samej branży lub kooperantów. Przykładem na to może być inwestycja amerykańskiego producenta quadów w Opolu - firmy Polaris. Regeńczuk mówił, że gdy firma ta zainwestowała w mieście, pojawiły się inne podmioty, które chciałyby z tą marką współpracować bądź podmioty, które dzięki tej inwestycji - nawet jeżeli nie planują współpracy z Polarisem - dostrzegły potencjał Opola jako miejsca sprzyjającego inwestycjom branży automotive.

Drugim przykładem - jak mówił - mogą być też tereny inwestycyjne w Ujeździe (Opolskie), gdzie po inwestycji firmy Mubea Automotive Poland (dostawca wyrobów dla przemysłu samochodowego), "pojawiają się inne podmioty, które albo współpracują z tą firmą, albo uznały, iż jest to lokalizacja, w której jest potencjał ludzki".

Regeńczuk zaznaczył także, że inwestycje firm z branży motoryzacyjnej lub branż z nią powiązanych w opolskim ulokowane są nie tylko na terenach należących do stref ekonomicznych. Dodał, że liczba takich firm działających poza strefami jest znaczna.

Analityk przemysłu motoryzacyjnego AutomotiveSuppliers.pl Rafał Orłowski powiedział PAP, że w Polsce dominuje obecnie produkcja części i komponentów dla branży motoryzacyjnej. "Dostawcy motoryzacyjni to największa rzesza firm pod względem zatrudnienia; zatrudniają zdecydowanie więcej osób, niż producenci samochodów" - mówił.

Uznał, że pod względem produkcji samochodów Polska "niestety odstaje od Czech czy Słowacji". "Największe ostatnie inwestycje motoryzacyjne, za wyjątkiem nowej fabryki Volkswagena, która powstała pod Wrześnią, niestety zostały ulokowane na Słowacji, Węgrzech albo w Czechach. A przydałaby się jakaś duża inwestycja" - powiedział.

Podał, że według szacunków (tłumaczył, że trudno to precyzyjnie wyliczyć, bo wiele kontraktów jest objętych klauzulami tajności) w Polsce funkcjonuje ok. 800 dostawców branży motoryzacyjnej i kilkunastu producentów pojazdów - samochodów osobowych, dostawczych, autobusów czy samochodów ciężarowych. "Jest to z pewnością branża, która się rozwija. Niestety, z racji tego, że nie ma impulsu w postaci nowych fabryk samochodów, rozwija się ona trochę wolniej, niż w Czechach czy na Słowacji" - podsumował.

W spotkaniu zakupowym Automotive CEE Day w Opolu w czwartek i piątek bierze udział 160 firm. Jak podawali organizatorzy w ciągu dwóch dni tego wydarzenia przeprowadzonych ma zostać ponad 900 rozmów. Automotive CEE Day organizuje AutomotiveSuppliers.pl, a współorganizatorami są miasto Opole, WSSE Invest-Park oraz Centrum Wystawienniczo-Kongresowe w Opolu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Południe Polski motoinwestycjami stoi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!