PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ponad 4 tys. skarg do Rzecznika Ubezpieczonych

Autor: PAP
04-08-2009 19:15

W pierwszej połowie 2009 r. rzecznik ubezpieczonych Halina Olendzka przyjęła 4100 skarg od osób ubezpieczonych - wynika z udostępnionego we wtorek PAP raportu rzecznika. Najwięcej dotyczyło polis komunikacyjnych. Polska Izba Ubezpieczeń tłumaczy, że objęły one mniej niż jedną setną procenta zawartych umów.

Według raportu najczęściej sprawy sporne dotyczyły wysokości odszkodowania lub świadczenia albo oddalenia roszczeń klientów przez zakłady ubezpieczeniowe.
Spośród 4100 skarg dotyczących ubezpieczeń gospodarczych (nieobejmujących ubezpieczeń społecznych) ponad połowa (2525 - ok. 61 proc.) dotyczyło polis komunikacyjnych. W tej grupie najwięcej skarg dotyczyło obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC) posiadaczy pojazdów.

Ubezpieczający skarżyli się przede wszystkim na: występowanie tzw. podwójnego ubezpieczenia OC (gdy ubezpieczający nie zrezygnuje ze starego ubezpieczenia, a wykupi nową polisę w innej firmie), problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne w następstwie sprzedaży pojazdu, wysokość składek, w tym na konstrukcję taryf.

Raport wskazuje, że wiele skarg dotyczyło ubezpieczeń na życie. Było ich 629, co stanowiło 15,3 proc. wszystkich spraw. Ubezpieczeni złożyli też 106 skarg związanych z ubezpieczeniami turystycznymi. Chodziło m.in. o ubezpieczenia kosztów leczenia podczas pobytu za granicą, ubezpieczenia kosztów rezygnacji z podróży, czy bagażu.

W większości spraw (3417, czyli 83,3 proc.) Rzecznik Ubezpieczonych podjął interwencję. W wyniku interwencji, w odniesieniu do 949 skarg nastąpiła zmiana stanowiska na korzyść skarżącego, co stanowiło 38,2 proc. wszystkich spraw zakończonych.

1535 spraw zostało zakończone wynikiem negatywnym, co stanowiło 61,8 proc. wszystkich skarg, w których Rzecznik Ubezpieczonych zakończył postępowanie interwencyjne. 964 sprawy nadal pozostają przedmiotem analizy Rzecznika Ubezpieczonych, co stanowi 28,2 proc. wszystkich spraw, w których podjęta została interwencja.

Zdaniem Polskiej Izby Ubezpieczeń duża liczba skarg dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych wynika z rozmiaru tego rynku i ustawowego obowiązku posiadania polisy OC. "W Polsce zawartych jest ok. 21 mln polis komunikacyjnych, a więc liczba skarg dotyczących tego typu produktów stanowi mniej niż jedną setną procenta umów. Ponad 600 skarg dotyczyło polis na życie. Takich ubezpieczeń z kolei jest w Polsce ponad 20 mln" - argumentuje PIU.

Według izby problem tzw. podwójnego opodatkowania OC wynika z obowiązującego w Polsce prawa, do którego stosują się ubezpieczyciele. PIU zwraca uwagę, że z raportu wynika, iż zmniejszyła się liczba spraw, w których klienta reprezentują tzw. kancelarie odszkodowawcze.

Izba wyraziła nadzieję, że firmy te zostaną wkrótce objęte nadzorem, a stosowane przez nie "naganne praktyki" zostaną wyeliminowane. "Zakłady ubezpieczeń wypłacają ofiarom wypadków odszkodowania wyłącznie w relacji do poniesionych przez nie obrażeń. Zakład nalicza odszkodowanie rzetelnie i uczciwie niezależnie od tego, czy klient zgłasza szkodę sam czy przez jakiegokolwiek pełnomocnika" - zapewnił prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń Jan Grzegorz Prądzyński.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP