XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ponad milion używanych aut trafi do Polski w 2008 roku

Ponad milion używanych aut trafi do Polski w 2008 roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rynki Niemiec, Francji czy Beneluksu przestały być atrakcyjne dla Polaków. Teraz kupują tańsze samochody w USA. Import używanych samochodów nie zwalnia tempa.

Wg danych resortu finansów w maju sprowadzono do Polski 102,3 tys. takich pojazdów, o 14,1 tys. więcej niż przed rokiem.

Od początku tego roku do Polski trafiło już 457,4 tys. "używek". To wynik lepszy od ubiegłorocznego aż o 19,4% pisze "Dziennik". Jeżeli dynamika wzrostu utrzyma się na takim poziomie do grudnia, to w br. Polacy sprowadzą blisko 1,2 mln szt. używanych pojazdów. Pobita więc zostanie magiczna bariera miliona sztuk, do której w 2007 r. zabrakło 5,4 tys. aut.

Co przyczyniło się do zwiększenia importu? - pyta "Dz". Wg przedstawicieli branży motoryzacyjnej rosnący popyt na auta z USA. Przy tak niskim kursie dolara wobec złotego nawet po doliczeniu marży firm organizujących import, kosztów transportu, cła, podatków, są one tańsze od samochodów dostępnych w kraju nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przeczą temu jednak oficjalne statystyki resortu finansów. Zgodnie z nimi spoza krajów Unii sprowadzanych jest miesięcznie 2-3 tys. samochodów. Najwięcej zaś - blisko dwie trzecie - trafia do Polski z Niemiec.

Statystyki są kwestionowane przez importerów używanych pojazdów. - W Niemczech już dawno co lepsze sztuki zostały przebrane. To samo dotyczy Belgii, Holandii czy Francji. Teraz głównie ściąga się auta z USA - przekonuje Mariusz Krzysztofik z firmy Autolider, importującej używane samochody. Według niego większość aut, które do Polski trafiają z Niemiec, faktycznie została sprowadzona zza oceanu. Szlak importu wiedzie bowiem przez port morski w Hamburgu. Dlaczego? W Niemczech jest korzystniejszy dla importerów system podatkowy który pozwala zawiesić w czasie opłacenie podatku VAT. Wybierają więc Hamburg, choć związane jest to z dodatkowym kosztem transportu. Ponieważ jednak sprowadzane do Polski auta są coraz nowsze i droższe, importerzy odbijają to sobie w wyższych marżach. Jeszcze rok temu 51,4% importu stanowiły auta, których wiek przekraczał 10 lat. Obecnie udział ten zmniejszył się do 43,3%.

Co na to dealerzy? Dziennik zapytał m.in. Andrzeja Nosińskiego z Peugeot Polska, który w odpowiedzi przekonuje, że wzrastający import używanych samochodów nie koliduje już - jak jeszcze 2 lata temu - ze sprzedażą nowych aut. Od stycznia do kwietnia zarejestrowano w Polsce 113,1 tys. nowych pojazdów, o 21% więcej niż rok temu. Mimo to dealerzy spodziewają się spadku sprzedaży.

Wojciech Drzewiecki, szef instytutu Samar: - Informacje napływające z salonów nie napawają optymizmem. Liczba odwiedzających je klientów indywidualnych uległa drastycznemu obniżeniu. Już wkrótce może się to negatywnie odbić na wynikach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ponad milion używanych aut trafi do Polski w 2008 roku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!