Popyt na samochody wzrósł o jedną czwartą

Popyt na samochody wzrósł o jedną czwartą
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prawie 294 tysiące nowych samochodów osobowych oraz milion używanych kupiono w ub.roku w Polsce. Sprzedaż nowych wzrosła o 23%, czyli o 55 tys.szt.

Jednak o 22% wzrosło także zainteresowanie starymi samochodami z zagranicy, pisze Rzeczpospolita. Przez rok sprowadzono ich 994 tysięcy. Połowa miała więcej niż 10 lat, zaledwie co dziesiąty liczył mniej niż 4 lata. Tylko w grudniu z zagranicy sprowadzono do Polski 87,4 tys. używanych samochodów, o 3,4% więcej niż przed miesiącem i o 8% więcej niż przed rokiem.

Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, dzięki sprowadzaniu do kraju używanych aut do budżetu wpłynęło w 2007 r. nieco ponad 1 mld zł podatku akcyzowego - o 43% więcej niż rok wcześniej, gdy obowiązywała jeszcze restrykcyjna stawka akcyzy sięgająca 65% wartości samochodu (jeśli miał więcej niż 8 lat).

Wg Rzeczpospolitej, duży wzrost wpływów z akcyzy oznaczać może, że kupujący zaczęli zgłaszać celnikom rzeczywistą cenę kupna samochodu albo przybyło nowszych, a przez to bardziej wartościowych aut. Ponieważ celnicy oceniają, że osoby prywatnie sprowadzające sobie samochody wciąż zaniżają wartość transakcji, wzrost wpływów podatkowych to raczej efekt kupowania coraz droższych modeli.

Tego, że Polacy wydają na samochody coraz więcej, dowodzą też wstępne nieoficjalne dane producentów dotyczące wielkości sprzedaży w salonach. Lider - Toyota - sprzedał 33,8 tys. pojazdów, uzyskując 11,5% udziału w rynku. Drugi wynik, o 900 szt. gorszy uzyskał wcześniejszy "przodownik" - Skoda. Udział w rynku czeskiej marki spadł z 12 do 11,2%. Trzecie miejsce zdobył Fiat, sprzedając 27,9 tys.szt. aut. To o ponad 1000 więcej niż Opel, który spadł na pozycję czwartą.

Wśród 10 największych sprzedawców najlepszą dynamikę zanotował w ub.roku Volkswagen. Sprzedaż Niemców wzrosła o ponad jedną trzecią, do 20,5 tys. aut.

Nie wszyscy mają powody do zadowolenia. W pierwszej dziesiątce sprzedawców aż siedmiu zwiększyło sprzedaż mniej, niż wyniosła średnia dla rynku (22,9%). Z 43 marek obecnych na polskim rynku spadek sprzedaży zanotowało siedem, żadna z nich nie należy jednak do pierwszej dziesiątki.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Popyt na samochody wzrósł o jedną czwartą

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!