PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pracownicy Opla rozmawiają z PSA o swojej przyszłości

Autor: WNP.PL (Piotr Myszor)
21-02-2017 13:15
Pracownicy Opla rozmawiają z PSA o swojej przyszłości
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Trwają negocjacje w sprawie ewentualnego przejęcia Opla przez koncern PSA. W tle walka o utrzymanie miejsc pracy w poszczególnych krajach. Ellesmere Port drży. Polska teoretycznie bezpieczna.

Opel ma w Europie 10 fabryk, przy czym w 6 produkuje się samochody, a w pozostałych silniki i podzespoły. W tej dziesiątce jest też zakład w Tychach, który na razie nic nie produkuje, ale jest modernizowany z myślą o nowych silnikach. W sumie pracuj w nich około 38 tys. ludzi.
Zakłady są dość ciekawie rozłożone geograficznie – większość tworzy pierścień w Europie Centralnej. Środkowa część Niemiec, Polska, Austria i Węgry to miejsca 3 fabryk samochodów i wszystkich fabryk silników. Wewnątrz tworzonego przez nie kręgu są Czechy, Słowacja, południe Polski i część Węgier. To obszar, w którym w ostatnich latach mocno inwestowali także producenci części i podzespołów, więc te fabryki wydają się najbardziej opłacalne ze względu na łańcuchy dostaw.

Mocno na południe jest oddalony produkujący samochody zakład w Saragossie. Dwie fabryki samochodów pracują w Wielkiej Brytanii i one właśnie wydają się pierwszymi do ewentualnego „odstrzału”.

Dla modeli Corsa i Insignia Wielka Brytania była największym rynkiem w Europie. Spadek sprzedaży po głosowaniu w sprawie Brexitu, które osłabiło  funta, spowodował że Opel nie wyszedł w ubiegłym roku „nad kreskę”, tak jak planował. Pozostała niewielka strata. Brexit i przywrócenie granic wraz ze wszystkimi niedogodnościami wysyłki zagranicznej to kolejny powód dla którego fabryki samochodów w Wielkiej Brytanii (nie tylko zakłady Opla) zaczęły bać się o przyszłość.

W ostatniej dekadzie Opel zamknął trzy fabryki w  Europie – w portugalskim Azambuja, w Antwerpii i w Bochum. Teraz najbardziej zagrożona wydaje się brytyjska fabryka w Ellesmere Port. Pogłoski o jej zamykaniu pojawiają się co kilka lat począwszy co najmniej od roku 2009. Ostatnie pojawiły się w ubiegłym roku, kiedy Brexit stał się realną przyszłością. Ellesmere Port produkuje Astrę, tak samo jak Gliwice, przy czym tylko 24 proc. części jest produkowanych lokalnie.

Gliwice, należąc do najlepszych fabryk Opla, teoretycznie nie powinny się obawiać, ale to samo kilka lat temu mówiliśmy o zakładzie Fiata w Tychach, a potem obserwowaliśmy jak Fiat umieszcza produkcję nowej Pandy we Włoszech, choć Sergio Marchionne ani przez chwilę nie ukrywał, że z ekonomicznego punktu widzenia to zła decyzja.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP