PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prawie 200 koni z jednej RAV4

Autor: wnp.pl (AG)
03-02-2016 09:47
Prawie 200 koni z jednej RAV4
fot. Toyota

To już ponad dwie dekady jak Toyota RAV4 dała początek segmentowi kompaktowych modeli SUV. Wprowadzając na rynek odświeżoną wersję z napędem hybrydowym, Toyota chce wykorzystać dwa rynkowe argumenty: oszczędność w miejskiej eksploatacji i osiągi. Pod maskę RAV4 trafił bowiem zestaw hybrydowy o mocy 197 KM, znany z Lexusa NX 300h.

Toyota RAV4 debiutowała w 1994 r. na Salonie Samochodowym w Genewie, jako "Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive". W 2013 r. miała dziesięciokrotnie większą sprzedaż, niż w roku swojej premiery. Dotychczasowe cztery generacje znalazły ponad 6 mln nabywców, a 90% najstarszych egzemplarzy jeździ po drogach do dziś. Od 1994 r. segment kompaktowych SUV'ów wzbogacił się o 19 konkurencyjnych dla Toyoty modeli i całkowicie zmienił oblicze motoryzacji. Na początku wybierano modele SUV zamiast sportowych hatchbacków i coupé. Teraz SUV'y to najpopularniejsze auta rodzinne, silnie wypierające z rynku minivany i tradycyjne auta klasy średniej.

Toyota RAV4 była prekursorem nowego gatunku aut, ale nigdy przedtem nie mogła pochwalić się tak mocnym układem napędowym. Składa się na niego silnik benzynowy 2.5 16V VVT-i o mocy 155 KM i maksymalnym momencie 206 Nm, sprzężony ze 142 KM silnikiem elektrycznym o maksymalnym momencie 270 Nm, dostępnym w pełnym zakresie pracy. Moce obu jednostek nie sumują się - inżynierowie wyliczyli, że kierowca ma do dyspozycji 197 KM. W ten sposób powstała najmocniejsza i najszybsza RAV4 w historii, ktora na rozpędzenie do setki ma potrzebować 8,3 s.

Jadąc przez miasto z prędkością do 50 km/h można pokonać kilka kilometrów na samym tylko silniku elektrycznym. Przy umiejętnym wykorzystaniu potencjału hybrydy, system umożliwia jazdę na prądzie z prędkością 70 km/h.

W pozostałych sytuacjach producent zakłada średnie spalanie na poziomie 5,1 l/100 km. Jednostka spalinowa pracuje w cyklu Atkinsona. Suw pracy jest w nim "dłuższy" niż suw sprężania, co owocuje mniejszymi stratami energii. System VVT-i reguluje moment otwarcia zaworów dolotowych w zależności od prędkości, obrotów i obciążenia silnika. Dopiero, gdy znacznie wzrasta obciążenie, jednostka przechodzi w powszechnie stosowany u innych producentów cykl pracy Otto.

Niezawodność ma gwarantować prostota konstrukcji napędu hybrydowego, który nie wymaga stosowania wielu części niezbędnych w konwencjonalnym samochodzie. Tarcze i klocki hamulcowe zużywają się wolniej, bo za każdym razem gdy wciśnie się hamulec, działa najpierw system odzyskiwania energii. Do tego pozbawiony wału napęd na wszystkie koła. Umieszczony z tyłu silnik elektryczny ma zapewniać optymalny rozkład masy pomiędzy osiami. Zastosowany w nowej RAV4 system E- Four napędza cztery koła silnikami elektrycznymi (przednią oś napędza układ hybrydowy, tylną dodatkowy silnik elektryczny). Przyczepa - jeśli jest ciągnięta - może mieć masą do 1 650 kg.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


59 333 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 297 588 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 639 ofert w bazie

2 780 680 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP