PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Greenway: Projekt ustawy o elektromobilności tworzy zbędne bariery techniczne

Autor: wnp,pl (Ireneusz Chojnacki)
04-01-2018 06:01 |  aktualizacja: 04-01-2018 06:14
Prezes Greenway: Projekt ustawy o elektromobilności tworzy zbędne bariery techniczne

Samochód na stacji Greenway.

Fot. mat. pras. Greenway Infrastructure Poland

Gdyby chcieć sprostać wymogom wpisanym w projekt ustawy o elektromobilności, to de facto musiałyby zacząć powstawać stacje ładowania dedykowane specyficznym potrzebom polskiego rynku, a to nie byłoby proste - mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland.

  • Rafał Czyżewski ocenia, że główną pozytywną zmianą w projekcie ustawy o elektromobilności z punktu widzenia rozwoju publicznych stacji ładowania jest to, że w pierwszej kolejności ma się on opierać na zasadach rynkowych.
  • Zdaniem prezesa Greenway Infrastructure Poland pojawiły się propozycje niekorzystne dla rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury ładowania; za taką uznaje, wg jego interpretacji zapisów, konieczność przyłączania stacji ładowania do sieci OSD.
  • Podkreśla on, że projekt ustawy o elektromobilności w ogóle nie odnosi się do istniejących stacji ładowania pojazdów elektrycznych i z tego powodu powstaje duży znak zapytania, jak w świetle projektowanych przepisów je traktować.

Jakie są pana zdaniem plusy, a jakie minusy projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w wersji skierowanej pod obrady rządu, jeśli chodzi o zaproponowane ramy prawne rozwoju publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych?


- W porównaniu z wersją projektu ustawy przedstawioną latem br. pozytywną zmianą jest to, że rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych ma początkowo przebiegać na zasadach rynkowych, a interwencja poprzez zaangażowanie w ten proces operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD) ma mieć miejsce dopiero wówczas, gdy nie zostaną osiągnięte cele określone w ustawie. 

Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland. Fot. PTWP
Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland. Fot. PTWP

Czytaj także: Zwolnienia z akcyzy, opłat parkingowych, zwolnienia z koncesji dla ładowarek - projekt ustawy o elektromobilności przyjęty

Kiedy zatem OSD będą musieli zaangażować się w budowę stacji ładowania?


- Jeśli do 2020 roku nie powstanie w Polsce odpowiednia liczba stacji ładowania, która wynika bezpośrednio z projektu ustawy, to wówczas gminy określą, ile trzeba jeszcze zbudować stacji, żeby osiągnąć cel ustawowy. Na tej podstawie OSD będą mieli za zadanie przygotować plany budowy brakujących stacji, uzgodnić to z URE i je zainstalować, finansując to z taryfy dystrybucyjnej. Następnie OSD mieliby przekazywać tę infrastrukturę podmiotom, które by dalej nią zarządzały. Według mojego rozumienia projektu ustawy miałoby się to odbywać w formule przetargowej.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

33 724 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

735 904 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP