Po rozstaniu z Chryslerem niemieckiemu Daimlerowi udało się osiągnąć założenia 2007 r. dzięki dobrym wynikom działu Mercedes-Benz Cars.
Na roczny bilans ujemnie wpłynęły odpisy nadzwyczajne (2,2 mld euro), na które złożyły się koszty rozstania z Chryslerem i straty z udziałów w koncernie lotniczym EADS. Dział samochodów zarobił za to aż 4,8 mld euro (2 mld w 2006 r.), sprzedając na świecie 2,01 mln aut (to roczny rekord w historii firmy).
Francuski Renault poprawił roczne obroty o 1,8% (do 40,7 mld euro), ale zmniejszył zysk netto o 7,52% (do 2,7 mld) z powodu mniejszego wkładu Nissana, w którym Francuzi mają 44% udziałów. W 2007 r. Renault poprawił rentowność poprzez większą wydajność pracy i redukcję kosztów. Prezes Carlos Ghosn stwierdził, że 2007 r. był rokiem jakości, a 2008 r. będzie rokiem wzrostu. Ma temu służyć podpisany niedawno sojusz z rosyjskim AwtoWAZ. Dzięki temu powstanie trzecia na świecie grupa samochodowa produkująca ponad 7 mln aut rocznie (2,5 mln Renault, 3,7 mln Nissan, a 800 tys. - AwtoWAZ).
Druga grupa francuska, PSA Peugeot Citroen, zwiększyła w ub. roku zysk netto prawie pięciokrotnie (do 885 mln euro) dzięki drastycznym cięciom kosztów. Grupa uruchomiła wiosną 2007 r. program Cap 2010 mający zapewnić sprzedaż 4 mln pojazdów i marżę operacyjną na poziomie 5,5 - 6%, przez poprawę jakości, obniżkę kosztów i wzrost konkurencyjności. Program przewiduje w 2008 r. sprzedaż 3,55 - 3,65 mln pojazdów i dalszą redukcję kosztów.
GM stracił rekordowe 38,7 mld USD głównie z powodu odpisów podatkowych, ale nowy plan redukcji załogi ma dać oszczędności 4-5 mld USD do 2010 r. W latach 2005 - 2007 koncern zaoszczędził 9 mld USD.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Producenci aut tną koszty