W 2008 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 4 516 szt., czyli aż o 899 szt. (+ 24,85%) więcej niż rok temu. To efekt rosnącego eksportu, a także dobrej, "miejskiej" koniunktury w kraju.
W 2008 r. zakłady zlokalizowane w Polsce wyprodukowały łącznie 4 516 autobusów, w tym aż 3 254 autobusów miejskich. To o 655 szt. więcej niż przed rokiem (+25,2%). Wzrost zawdzięczamy rosnącemu eksportowi, a także dobrej, "miejskiej" koniunkturze w kraju. Zdecydowanym liderem jest MAN z liczbą 1 353 wyprodukowanych autobusów miejskich. Za nim jest Solaris z wynikiem 1 017 autobusów miejskich. W 2008 r. równie dobrze wypadł segment autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 927 szt. - o 108 więcej niż rok wcześniej (+13,18%). To efekt m.in. zwiększenia produkcji tego typu konstrukcji przez Volvo, które przejęło produkcję międzymiastowego modelu 8700 z fińskiej fabryki w Tampere. Dodatkowo do tego wzrostu przyczyniła się Scania, która w tym roku uruchomiła produkcję międzymiastowego modelu OmniLine, a także Kapena, która odnotowała rekordowy poziom produkcji autobusów międzymiastowych - głównie z przeznaczeniem na krajowy rynek. Pozytywna sytuacja panuje także w segmencie autobusów turystycznych, gdzie wyprodukowano w 2008 r. łącznie 335 autokarów - o 136 więcej niż przed rokiem (+68,34%). To poziom ustanowiony w zasadzie przez jedną fabrykę - Volvo we Wrocławiu, która produkuje obecnie 5 modeli autobusów turystycznych z przeznaczeniem na wszystkie europejskie rynki. W ub. r. w tym segmencie zaistnieli także inni producenci jak Solbus czy Autosan, jednak ich poziom produkcji jest na razie niewielki. Warto natomiast odnotować rozpoczęcie przez Kapenę produkcji autobusów turystycznych Proxys dla koncernu Irisbus. To realna szansa na stworzenie tutaj konkurencji dla szwedzkiego producenta.
Rekordowy wynik produkcji autobusów w Polsce w 2008 r. z pewnością spowoduje awans w rankingu ACEA. Porównując te dane z wynikami produkcyjnymi za 2007 r. można powiedzieć, że z najprawdopodobniej utrzymamy IV miejsce na europejskiej mapie produkcji autobusów - za Niemcami, Szwecją i Francją. A w przypadku uzyskania przez Francję podobnego lub gorszego rezultatu w 2007 r. Polska może nawet awansuje na III miejsce. O tym jednak przekonamy się dopiero po statystycznym zamknięciu 2008 r. przez ACEA.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Produkcja autobusów polską specjalnością?