W I kwartale 2011 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 785 szt. To o 96 szt. więcej niż przed rokiem (+13,9%). Wzrost zawdzięczamy zarówno wyższej sprzedaży autobusów w Polsce, jak i rosnącemu powoli eksportowi.
W omawianym okresie sprzedaż autobusów w Polsce wzrosła o 79 szt. (+42% w por. do I kw. 2010 r.), a eksport o 57 szt. (+10,3%) w porównaniu do I kwartału 2010 r.). Firma JMK Analizy Rynku Transportowego wskazuje, że cały ubiegły rok charakteryzował się bardzo niskim poziomem produkcji - w I kw. ub.r. odnotowano tutaj wynik 689 szt. Dla porównania w tym samym okresie 2009 r. wytworzono w Polsce 1 157 autobusów. O rosnącej sile krajowej produkcji świadczy fakt awansu Solarisa z III miejsca w eksportowym rankingu na I miejsce na liście wytwórców. Łącznie w I kw. br. firma z Bolechowa wytworzyła 219 autobusów oraz 5 trolejbusów, co łącznie daje sumę 224 pojazdów dla komunikacji miejskiej. W I kw. 2009 r. była to suma 151 szt. To oznacza wzrost produkcji autobusów o 68 szt. (+45%) w porównaniu z analogicznym okresem 2010 r. Początek br. to dla Solarisa głównie realizacja kontraktów na dostawę gazowych autobusów do Włoch (m.in. dla Pescara i Chieti), do których dołączyły zamówienia z Polski: m.in. dla Mobilis Warszawa i MPK Poznań. Warto zaznaczyć, że Solaris sprzedał także swoje autobusy do Rumunii (Oradea), co po zeszłorocznych dostawach trolejbusów dla Bułgarii i wygranej w Ostravie oznacza wzrost aktywności w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej, podaje JMK. W zakresie rozbudowy infrastruktury, Solaris wykorzystuje już dodatkowe moce produkcyjne wybudowanej w zeszłym roku drugiej spawalni konstrukcji stalowych w Środzie Wlkp. Tutaj powstają zarówno części autobusowe, jak i korpusy tramwajów. W sumie firma dostarczy 45 takich konstrukcji dla MPK Poznań, z czego pierwszy egzemplarz już zaczął wozić pasażerów. Kolejne ważne projekty to prace nad pierwszym polskim autobusem elektrycznym. Ten program jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Innowacyjna Gospodarka, a jego całkowity koszt wyniesie 9 419 890 zł. Coraz bliżej realizacji są także plany budowy konstrukcji lekkich w Bolechowie. W I kw. br. w sumie z 219 wyprodukowanych autobusów, 81 szt. trafiło do polskich przewoźników (37%).
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Produkcja autobusów: zmiana lidera