PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Propozycja rozwiązania systemu nawigacji i sterowania dla wielozadaniowej autonomicznej platformy transportowej (WAPT)

Autor: Zeszyty naukowe instytutu pojazdów - Jakub Komoda, Jacek Dybała
10-10-2011 00:00

Postępującemu rozwojowi cywilizacyjnemu nieodzownie towarzyszy wzrost poziomu zagrożenia w otaczającej człowieka rzeczywistości. Może być ono spowodowane dużym natężeniem ruchu, przeludnieniem aglomeracji, działalnością terrorystyczną czy degradacją środowiska naturalnego. Czynniki te determinują coraz częstszą potrzebę wsparcia transportowo-technicznego służb utrzymania porządku - ratownictwa technicznego, medycznego, policji czy straży pożarnej.

1. Wstęp
Pomoc ta może wynikać z konieczności wykonania określonych zadań w środowiskach niebezpiecznych dla operatora. Zadania wsparcia polegać mogą na dostarczeniu urządzeń kontrolno-pomiarowych w rejony skażone chemicznie, dostarczeniu urządzeń przeznaczonych do rozbrajania ładunków niebezpiecznych lub ewakuacji ofiar w rejonach katastrof.

Jako rozwiązanie zagadnienia wsparcia zaproponowany został projekt Wielozadaniowej Autonomicznej Platformy Transportowej (WAPT). Platforma ta ma zapewnić możliwość transportu i przenoszenia sprzętu niezbędnego do wykonania wyznaczonych zadań oraz ewakuacji rannych. Projekt przewiduje możliwość zdalnego sterowania manualnego, jednak podstawowym wymaganiem narzuconym na platformę jest wysoki stopień jej autonomiczności.

Celem tego artykułu jest przegląd i analiza istniejących rozwiązań oraz propozycja kompleksowego systemu autonomicznej nawigacji i sterowania platformą.

W pierwszej części pracy dokonano przeglądu i analizy istniejących rozwiązań, technik i technologii. Druga część artykułu poświęcona jest propozycji i wstępnemu projektowi kompleksowego systemu nawigacji i sterowania, umożliwiającego platformie wykonanie stawianych przed nią zadań.

2. Przegląd i analiza istniejących rozwiązań

W tej części artykułu dokonano przeglądu i analizy istniejących metod i środków wykorzystywanych w zagadnieniach autonomicznej nawigacji i sterowania.

Pierwsza część rozdziału poświęcona jest przeglądowi dostępnych metod sensoryki aktywnej i pasywnej. W drugiej części rozdziału dokonany jest przegląd istniejących technik przetwarzania i analizy pobranych danych. Rozwiązania te pozwalają na spełnienie podstawowych wymagań autonomiczności, tj. na rozpoznanie przeszkód i klasyfikację obiektów oraz usystematyzowany zapis informacji o punktach charakterystycznych otoczenia.

Wyznacznikiem stopnia autonomiczności systemu jest jego zdolność do unikania przeszkód (obstacle avoidance), rozpoznawania obiektów (objects recognition) oraz zdolność

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 568 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP