PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przebojem wdarliśmy się na rynek. Polska centrum elektrycznych autobusów

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
13-01-2018 06:01 |  aktualizacja: 12-01-2018 21:50

W Polsce mamy swoich rodzimych producentów autobusów elektrycznych jak Solaris, Ursus i Solbus, mamy też takie firmy, które poważnie przymierzają się do takiej produkcji, np. Rafako. Swoje zakłady produkcyjne mają tutaj znane firmy, jak Volvo i Scania i one także produkują autobusy elektryczne. Więc Polska staje się już centrum produkcji autobusów elektrycznych w Europie - mówi WNP.PL Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, były minister środowiska.

Co to znaczy?

- To znaczy, że musimy uniknąć sytuacji, w której stare samochody z napędem spalinowym z rynków, które naprawdę promują rozwój pojazdów elektrycznych, będą wypychane do państw, w których te regulacje są mniej rygorystyczne. Polska nie jest samotną wyspą i musimy bardzo uważnie patrzeć na to, jak postępuje rozwój elektromobilności w innych państwach europejskich. Żyjemy we wspólnym rynku europejskim i nie powinniśmy dopuścić do sytuacji, gdzie Polska będzie miejscem, do którego będą wypychane niepotrzebne, stare pojazdy spalinowe, uznane gdzie indziej za przestarzałe, np. niemające pozwolenia na wjazd do centrów miast Europy Zachodniej.

Czy zapisy ustawy są realne? Projekt mówi, że do końca 2020 r. w Polsce ma być 6 tys. punktów ładowania plus 400 punktów ładowania szybkiego. Do końca 2020 r. mamy 3 lata, co oznacza, że w rok powinniśmy średnio budować ok. 2 tys. punktów. Czy przy obecnym tempie jest to realne?

- Nie powinniśmy myśleć o przyszłości, patrząc wstecz. Rzeczywiście, dziś mamy w Polsce bardzo mało punktów ładowania pojazdów elektrycznych, to są pojedyncze miejsca, nie można swobodnie planować podróży samochodem elektrycznym pomiędzy głównymi miastami, a i w miastach punkty są porozrzucane sporadycznie i przypadkowo. Jeżeli zważymy, że w Polsce jest kilkanaście milionów samochodów, to widzimy, że trzeba będzie budować dziesiątki, jeśli nie setki, tysięcy punktów ładowania rocznie! Tak się stanie, ale oczywiście nie od razu.

Trzeba pamiętać, że cyfry wynikające z ustawy są pochodną regulacji europejskich i że ustawa, poza tym, że jest ustawą promującą elektromobilność w Polsce, jest również implementacją dyrektywy o paliwach alternatywnych. Projekt dyrektywy został napisany w 2014 r., czyli w czasach bardzo odległych technologicznie od tego, co wiemy dzisiaj i bardzo odległych od tego, w jaki sposób technologia samochodów elektrycznych będzie wyglądała np. w 2020 r. Punktów ładowania będzie przybywać, jeżeli tylko będziemy umieli stworzyć przyjazny dla inwestorów system regulacyjny. Tego typu dyskusja, jak stworzyć najbardziej przyjazny dla inwestorów system regulacyjny w obszarze ładowania, będzie się prawdopodobnie toczyła w parlamencie.

Zdaniem części ekspertów, projekt ustawy o elektromobilności tworzy zbędne bariery techniczne. Jakie to bariery, czytaj więcej:  Prezes Greenway: Projekt ustawy o elektromobilności tworzy zbędne bariery techniczne
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE

URSUS [URS]

kurs:

3.10 PLN -0.02 (-0.64%)

Notowania | Analiza techniczna


RAFAKO SA [RFK]

kurs:

4.19 PLN -0.05 (-1.18%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 115 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

726 715 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP