XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Przejście na napęd elektryczny będzie długą drogą

Przejście na napęd elektryczny będzie długą drogą
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Boom na samochody elektryczne i hybrydowe miał miejsce 3 - 4 lata temu. Teraz zainteresowanie jest mniejsze, bo ceny ropy spadły, a wraz z nimi koszt eksploatacji aut z silnikami spalinowymi. mniejsze bo ropa spadła. Z drugiej strony samochodom narzucane są coraz ostrzejsze normy czystości spalin. - Zbliżamy się do poziomu, kiedy pokonywanie kolejnych limitów środowiskowych będzie bardzo drogie - powiedział Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland podczas sesji „Motoryzacja. Rynek, technologie, zaufanie”.

To co było możliwe do zrobienia w miarę niewielkim kosztem, np. downsizing, zmniejszanie wagi to już w dużej części zostało zrobione. To fala, która wyniosła na wyżyny popularność diesli, które wydalają średnio 15 proc. mniej dwutlenku węgla niż jednostki. Ta sama fala powoduje, że wszystkie luksusowe marki wprowadzają małe samochody. Przepisy wymagają bowiem, żeby średnia emisja dla floty danej marki wynosiła 130 g/km, przynajmniej w Europie, bo w USA limit ten wynosi 180 g/km. - średnia floty. Wprowadzając mniejsze modele z małymi silnikami, zapewniającymi emisje na poziomie zbliżonym do 100 g/km, firmy zapewniają sobie możliwość produkowania także dużych limuzyn z silnikami, których emisje są znacznie wyższe. Inną metodą jest wprowadzenie silników hybrydowych, w których połączenie silników spalinowych z elektrycznymi pozwala obniżyć emisję.

Poza CO2 spaliny zawierają jednak także inne szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu. Skuteczna walka z nimi zaowocowała pojawieniem się najpierw w dużych silnikach samochodów ciężarowych, a teraz także w pojazdach osobowych instalacji z czynnikiem AdBlue. Z kolei z cząstkami stałymi walczą odpowiednie filtry. Wszystkie te wymuszane przez kolejne normy dodatkowe instalacje zwiększają koszty, a w wypadku np. filtrów cząstek stałych także zmniejszają osiągi.

- Intencją tych obostrzeń jest zwiększenie zainteresowania nowymi napędami. Skoro trzeba dużo inwestować zarówno w osiąganie limitów emisji, jak i samochody elektryczne, to w zasadzie można wybrać te drugie, jako bardziej perspektywiczne - powiedział Andrzej Korpak.

Jego zdaniem przejście od napędów spalinowych do elektrycznych potrwa lata. Niewielka ilość chętnych na samochody elektryczne powoduje, że duże firmy nie mogłyby się utrzymać tylko z ich produkcji. - To nie będzie rewolucja, tylko łagodne przejście wymuszone coraz bardziej zaostrzanymi normami ochrony środowiska - powiedział Andrzej Korpak.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przejście na napęd elektryczny będzie długą drogą

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!