PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł motoryzacyjny ciągle na zakręcie

Autor: wnp.pl (AG)
15-05-2013 16:36
Przemysł motoryzacyjny ciągle na zakręcie

foto: wnp.pl (AG)

To co dzieje się na rynku motoryzacyjnym w Europie można przyrównać do zjazdu po równi pochyłej. Sektor nie może wyjść z ostrego zakrętu. Sprzedaż jest najgorsza od 8 lat. W roku bieżącym po pierwszym kwartale notujemy spadek o 10%.

Podczas "motoryzacyjnego" panelu Europejskiego Kongresu Gospodarczego, słowo "kryzys" odmieniony chyba przez wszystkie przypadki, choć w wypowiedziach prelegentów pojawiło się nikłe światełko w tunelu. Dyrektor fabryki General Motors Manufacturing Poland (Opel Gliwice), Andrzej Korpak stwierdził wręcz, że widzi szansę na przełamanie w 2015 roku. Dają o sobie znać charakterystyczne cykle wielkości produkcji, choć kiedyś "dołki i górki" sinusoidy były oddalone od siebie o wiele bardziej niż teraz, kiedy dają o sobie znać mniej więcej co dwa lata. Podobny wykres dotyczy zatrudnienia. Dyrektor Korpak mówi jednak, że akurat w Gliwicach nie ma w tym zakresie dokładnego przełożenia: - (...) mimo spadku popytu i produkcji postanowiliśmy zatrzymać ludzi, co lekko fałszuje dane. Jak sobie radzimy? Np. 300 ludzi wyjeżdża za granicę pomagać we wdrożeniach w innych fabrykach. U Opla sposobem na trudne czasy jest zróżnicowanie oferty i wprowadzenie nowych produktów.
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego nie owijał w bawełnę: - Nie ma co sztywno trzymać się danych. Sytuacja jest zła i w Europie i w Polsce. Co prawda u nas wyniki jak dotąd są mniej więcej podobne do ubiegłorocznych ale nie ma się czym chwalić, bo nasz rynek to sprzedaż 270-275 tys. nowych aut osobowych, z czego wg nieoficjalnych szacunków być może nawet ok. 30% to reeksport. Ogólnie to fatalny wynik jak na blisko 40-milionowy kraj.

Pobieżne wyliczenia wskazują, że w Kraju nad Wisłą jeden nowy, sprzedany pojazd przypada na 152 mieszkańców, podczas gdy w Niemczech na 40-50.

Wnioski uczestników panelu jasno wskazują, że rynek wewnętrzny ma istotne przełożenie na decyzje producentów samochodów co do lokowania swoich fabryk na terenie danego kraju. Dlatego już od wielu lat, poza niewielkimi wyjątkami, nie pojawił się w Polsce żaden nowy, duży inwestor i przegrywamy pod tym względem wyraźnie z Czechami, Słowacją czy Węgrami.

Nieco inaczej wygląda sprawa z dostawcami komponentów dla fabryk samochodów. Rafał Wyszomirski, szef Nexteer Automotive Poland (w fabrykach w Tychach i w Gliwicach firma wytwarza nowoczesne układy kierownicze), stwierdził, że efekt spadkuj popytu jest zróznicowany: - Mamy wielu klientów w różnych częściach świata, a więc i większe możliwości dywersyfikacji dostaw. Obsługujemy segmenty A, B i C czyli te które najmocniej ostatnio ucierpiały. Lata 2010 i 2011 to okres kiedy notowaliśmy bardzo silne wzrosty ze względu na programy stymulacyjne w różnych krajach, gdzie dopłacało się do zakupu nowych aut i sprzedaż była wysoka. Potem było gorzej, ze spadkiem rzędu 25%. Szef Nexteer w Polsce przyznaje, że trudne chwile pozwoliły wprowadzić równie trudny program naprawczy, co obecnie daje nowe możliwości i pozwala dostosować się do rynku.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 596 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP