PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przyszłość elektromobilności: Baterie muszą być o połowę tańsze i dwa razy pojemniejsze

Autor: wnp.pl (PIM)
20-09-2017 11:43 |  aktualizacja: 20-09-2017 13:50
Przyszłość elektromobilności: Baterie muszą być o połowę tańsze i dwa razy pojemniejsze

Pojazdy elektryczne wciąż nie pozbyły się w pełni wad. Ich rzeczywista ekspansja rozpocznie się dopiero, gdy funkcjonalnie i pod względem całkowitego kosztu użytkowania będą konkurencyjne dla aut spalinowych - powiedział Marek Pol, dyrektor ds. rozwoju Pol-Mot Holding, właściciela Ursusa, podczas BMZ Battery Forum w Gliwicach.

  • Na rzeczywistą ekspansję aut elektrycznych trzeba poczekać do czasu, gdy będą już miały wszystkie zalety aut spalinowych i staną się wobec nich konkurencyjne pod względem kosztu użytkowania.
  • Producenci muszą zwiększyć gęstość baterii.
  • Rynek oczekuje spadku ich cen. Obecnie wahają się one w granicach 700-1000 euro za 1 kWh.

Na początku XX wieku co czwarty samochód na amerykańskich drogach był elektryczny, ale samochody te całkowicie zniknęły w latach 20. Wyrzucił je z rynku niewielki zasięg i mała moc akumulatorów, które powodowały, że pojazdy te były znacznie mniej praktyczne niż auta z silnikami spalinowymi. Do dziś pozostaje to problemem.

Marek Pol wspomniał, że już 10 lat temu na salonie motoryzacyjnym w Szanghaju widział elektryczne samochody na stoisku każdej firmy. Mimo to dziś auta z takim napędem stanowią 0,2 proc. zarejestrowanych na świecie pojazdów.

- Jeden z szefów którejś z czołowych firm motoryzacyjnych stwierdził wówczas, że na rzeczywistą ekspansję tych aut trzeba będzie poczekać do czasu, gdy będą już miały wszystkie zalety aut spalinowych i staną się wobec nich konkurencyjne pod względem całkowitego kosztu użytkowania - stwierdził Marek Pol i zauważył, że okazało się to racją.

W przypadku elektrycznych autobusów sytuacja jest identyczna, choćby ze względu na silne wsparcie władz zarówno samorządowych jak i państwowych dla rozwoju tego sektora. Dopłaty i subsydia są jednak rozwiązaniami o ograniczonej przydatności czasowej - mogą pobudzić  zmiany, ale realnie dopiero osiągnięcie odpowiedniego poziomu przez pojazdy zapewni im rynkowy sukces.

Zdaniem Pola autobusy, muszą spełnić trzy warunki - muszą zapewnić odpowiedni zasięg i funkcjonalność, pewność użytkowania i komfort,  a to wszystko w odpowiedniej cenie.

Wymagany zasięg to zdaniem Marka Pola to 300 km. W Polsce średnie dzienne przebiegi autobusów to 240 km. Ma to jeszcze ten plus, że autobusy są ładowane w nocy, a to powód, dla którego elektromobilność to ukochane dziecko energetyki, szczególnie naszej. Polskie elektrownie w nocy muszą znacznie redukować produkcję, a i tak pozostaje nadmiar energii ze względu na tzw. dolinę nocną, czyli bardzo duży spadek zapotrzebowania na energię między północą a 6 rano.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

URSUS [URS]

kurs:

4.15 PLN -0.06 (-1.43%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 568 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP