Raport: badania diesli w Europie są niedostateczne

Raport: badania diesli w Europie są niedostateczne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wiele spośród najbardziej szkodliwych dla środowiska samochodów z silnikami Diesla nie zostało do tej pory w pełni zbadanych przez państwowe instytucje krajów UE, które decydują o dopuszczeniu pojazdów na rynek. W poniedziałek opublikowano listę 30 takich aut.

Raport w tej sprawie opracowała grupa lobbująca na rzecz czystego powietrza Transport i Środowisko (Transport and Environment). Dokument zawiera analizę publicznych wyników badań samochodów dokonywanych przez państwowe instytucje, które decydują o dopuszczeniu ich na rynek. Aby dany samochód mógł być sprzedawany w UE, musi uzyskać zgodę jednego z takich organów, nie potrzeba uzyskiwać oddzielnych pozwoleń w każdym z państw członkowskich. Na liście znalazły się samochody, które spełniły normę Euro 6, a które zdaniem twórców dokumentu emitują nadmierne ilości tlenków azotu.

Raport nazwany "Brudna 30" ma wywrzeć presję na unijnych ministrów transportu, którzy spotkają się we wtorek w Luksemburgu, aby rozmawiać na temat działań w obliczu skandalu dotyczącego manipulowania przez niemiecki koncern Volkswagen pomiarami spalin - podkreślono.

Zdaniem twórców dokumentu wiele dopuszczonych do sprzedaży samochodów uzyskało "podejrzane wyniki emisji (spalin)" podczas tegorocznych testów prowadzonych np. w Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii. Według Transportu i Środowiska władze państw UE nie podjęły do tej pory odpowiednich działań przeciwko producentom motoryzacyjnym i "odmawiały przeprowadzenia dokładniejszych śledztw". Przez to producenci pozostali bezkarni - podkreślono w raporcie.

W dokumencie zwrócono uwagę, że część z badanych przez instytucje pojazdów z silnikami Diesla na drodze emituje ponad 10 razy więcej tlenków azotu niż to przewiduje limit standardu emisji spalin Euro 6 (80 mg/km). W związku z tym państwowe instytucje powinny "przeprowadzić dalsze badania" - zaapelowano.

Każdy ze znajdujących się na liście samochodów został dopuszczony przez jedną z instytucji należących do siedmiu państw. Wśród wymienionych modeli znalazły się cztery marki Renault, trzy Mercedesa i Opla. Dziewięć samochodów z listy dopuszczono w Wielkiej Brytanii, siedem w Niemczech i Francji, trzy w Holandii, dwa w Luksemburgu oraz po jednym w Hiszpanii i we Włoszech.

Według twórców dokumentu instytucje tych państw nie sprawdziły odpowiednio dokładnie, czy w wymienionych samochodach zamontowano różnego typu oprogramowanie znane pod angielską nazwą "defeat device" (urządzenie udaremniające). W związku z tym Transport i Środowisko wzywa państwa UE do "podjęcia pilnych działań" w celu dokładnego sprawdzenia wymienionych w raporcie samochodów oraz poprawy dokładności przyszłych badań.

"Testy przeprowadzone przez państwowe instytucje pokazały obecność różnych technik stosowanych przez producentów, które w znaczący sposób podnoszą emisję w trakcie jazdy. Mimo, że przeprowadzone badania definitywnie nie wykazały obecności nielegalnych urządzeń, to jednak wskazują na konieczność dalszych badań" - napisano w rekomendacjach dla władz. W dokumencie wymieniono trzy sposoby na zmanipulowanie wyników pomiarów emisji spalin: "okno termiczne" (thermal window defeat device), "ponowne uruchomienie rozgrzanego silnika" (hot restart defeat device) i wykrycie cyklu (cycle detection defeat device).

W 29 z 30 wymienionych na liście samochodów państwowe badania wykryły obecność "okna termicznego". W 23 odkryto mechanizm "ponownego uruchomienia na rozgrzanym silniku" - napisano w dokumencie.

Proces certyfikacji samochodów zakłada testy emisji spalin prowadzone w warunkach laboratoryjnych. Jednak, jak podkreślają światowe media, większość pojazdów emituje w spalinach zdecydowanie więcej tlenków azotu podczas jazdy w normalnych warunkach drogowych.

Raport "Brudna 30" wymienia samochody z silnikami Diesla firm: BMW (Seria 2 i 5), Citroen (C4 Picasso II), Dacia (Sandero II), Fiat (500X), Ford (C-Max II i Focus III), Honda (CR-V IV), Hyundai (i20 II), Jaguar (XE), Kia (Sportage III), Land Rover (Range Rover Evoque), Mazda (6 III), Mercedes-Benz (Klasa A III, Klasa S VI i Klasa V III), Nissan (Qashqai II), Opel (Mokka, Zafira III, Insignia), Peugeot (5008), Porsche (Macan), Renault (Captur, Megane III, Kadjar, Espace), Skoda (Octavia III), Suzuki (Vitara IV), Toyota (Avensis III) i Volvo (V60).

Organizacja Transport i Środowisko ma siedzibę w stolicy Belgii, zajmuje się działalnością na rzecz polityki transportu opartej na zasadach zrównoważonego rozwoju. Ich zdaniem należy minimalizować negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne i zdrowie ludzi.

W następstwie dochodzenia prowadzonego przez podległą rządowi USA Agencję Ochrony Środowiska (EPA) koncern Volkswagena przyznał się we wrześniu ubiegłego roku do zainstalowania w łącznie około 11 mln samochodów oprogramowania pomagającego fałszować wyniki pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Oprogramowanie to w celach oszczędnościowych wyłączało system neutralizowania tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Volkswagen znalazł się w ten sposób w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną. Łączy się to z perspektywą wieloletnich procesów sądowych oraz miliardowych kar za łamanie przepisów o normach technicznych i ochronie środowiska.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Raport: badania diesli w Europie są niedostateczne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!