PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Raport PwC: dalsze dramatyczne spadki w motobranży

Autor: PricewaterhouseCoopers
29-07-2009 13:02
Raport PwC: dalsze dramatyczne spadki w motobranży

Wg najnowszej prognozy firmy PricewaterhouseCoopers, montaż nowych samochodów w krajach unijnych spadnie do poziomu 14,7 mln szt. w br., jeśli sprzedaż w Unii Europejskiej utrzyma się na dotychczasowym poziomie. Będzie to 15,6% spadek w stosunku do ub.roku.

Prognoza opiera się na ostatnich danych SAAR, które prezentują wyniki sprzedaży na poziomie 13,5 mln szt. za okres IV-V 2009. Tendencja spadkowa w przypadku montażu nowych pojazdów na terenie UE będzie znacznie głębsza niż dla sprzedaży, ze względu na prowadzoną systematycznie wyprzedaż nagromadzonych zapasów wyprodukowanych samochodów oraz załamanie się kluczowych rynków eksportowych.
Unia Europejska, zdecydowała się na wprowadzenie tzw. car scrappage scheme, który ma na celu ochronę europejskiego rynku przed spadkiem sprzedaży, takim jak np. 25% dotykający rynek w USA. Zdaniem analityków PwC, istnieją dwie zauważalne wady tego programu. Po pierwsze, powoduje on znaczące przesunięcia popytu w ramach poszczególnych segmentów nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. PwC szacuje, że w przypadku samochodów mniejszych niż klasa C penetracja rynku wzrośnie z 34% do 39%. Wyraźne przesunięcie preferencji konsumentów w stronę modeli ekonomicznych pozwoli, co prawda, na utrzymanie pracy zakładów produkcyjnych, nie przyczyni się jednak do zwiększenia zyskowności regionalnych producentów aut. Jak podkreślają eksperci PwC, drugą wadą programu jest ryzyko zmniejszenia zainteresowania modelami objętymi tzw. scrappage scheme w okresie po zniesieniu zachęt - prawdopodobnie przyniesie to około 2% spadek sprzedaży lekkich samochodów w 2010 r. w UE.

Produkcja samochodów w Polsce jest wprost proporcjonalna do popytu na samochody na rynkach zagranicznych, zdecydowana większość rodzimej produkcji jest bowiem sprzedawana poza granicami Polski. Kryzys na rynkach europejskich, mający bezpośredni wpływ na produkcję samochodów w Polsce, spowodował u nas spadek o 21% w pierwszym półroczu br. w porównaniu z ub.rokiem. - Jest to niewątpliwie duża redukcja, niemniej obserwując dane za pierwszy kwartał 2009 widać wyraźnie, że pozostałe rynki europejskie odczuwają kryzys w znacznie większym stopniu. W Polsce mamy lepszą sytuację, w dużej mierze za sprawą zwiększonego w Europie Zachodniej zainteresowania małymi, tanimi samochodami, których produkcja stanowi na naszym rynku duży odsetek. Najczęściej wybierają je kierowcy korzystający z dopłat za złomowanie starego auta np. w Niemczech czy we Francji - komentuje Piotr Wyszogrodzki, dyrektor w zespole motoryzacyjnym firmy PricewaterhouseCoopers. Wśród polskich zakładów motoryzacyjnych najbardziej korzysta z tego faktu Fiat, który w czasach kryzysu bije rekordy produkcyjne. Opel z kolei czeka na uruchomienie Astry IV, która jeżeli okaże się hitem na miarę Insigni ma pomóc przetrwać kryzys polskim zakładom.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 674 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP