Rekordowy import aut

Rekordowy import aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 131,1 tys. używanych samochodów trafiło do Polski w lipcu. W tym roku sprowadzimy ponad milion pojazdów. Wzrostowi importu najbardziej pomaga mocny złoty.

Od wstąpienia do UE i otwarcia granic tylko raz, w sierpniu 2004 r., import był większy. Tymczasem, zdaniem ekspertów, lipiec nie był ostatnim miesiącem z tak wysokim importem. W efekcie umacniającego się złotego przywóz używanych aut do kraju może w najbliższym czasie bić kolejne rekordy, a w całym roku osiągnąć wynik 1,1 - 1,2 mln sztuk - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Wg Jakuba Farysia, dyrektora Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, poziom importu długo jeszcze nie spadnie poniżej 100 tys. sztuk miesięcznie. - Nie ma nadziei na spadki - potwierdza "Rz" Wojciech Halarewicz, dyrektor generalny Mazda Motor Poland. - Nie zmieniają się niekorzystne dla przedsiębiorców przepisy dotyczące odliczenia VAT. Nie ma przepisów promujących mniej szkodliwe modele. A jednocześnie umacnia się złoty i zakup używanego pojazdu na Zachodzie staje się coraz atrakcyjniejszy - komentuje.

Sprowadzającym trudno się dziwić. Także tym, którzy przywożą nowe lub niemal nowe samochody. Tylko kilka koncernów zdecydowało się w ostatnich tygodniach przeliczyć cenniki po aktualnych kursach walut. W rzeczywistości oznaczało to nawet kilkudziesięcioprocentowe obniżki. Większość firm stosuje nadal rozbudowane promocje, które mają rekompensować różnice kursowe. - A tu potrzeba otwartości - uważa Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru. - Obniżenia cenników, a nie ukrywania obniżek w rabatach. Promocje nie pomagają w ratowaniu sprzedaży, a ta z każdym miesiącem ma coraz mniejszą dynamikę wzrostu. Po siedmiu miesiącach tego roku wzrost polskiego rynku nowych aut już tylko nieznacznie przekracza 10% - dodaje.

Tymczasem import używanych samochodów coraz wyraźniej dotyczy egzemplarzy nowych lub prawie nowych. Spośród wszystkich sprowadzonych w lipcu pojazdy do czterech lat stanowiły już 15%. Grupa wozów dziesięcioletnich i starszych zmniejszyła się do 38,6%. Jeszcze w 2007 r. stanowiły one połowę importu, a w 2006 r. - niemal 59%. Równocześnie samochody czteroletnie i młodsze w ubiegłym roku to 10% przywozu, rok wcześniej ledwie 6,7% czytamy w "Rz".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rekordowy import aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!