Działające na rosyjskim rynku motoryzacyjnym konsorcjum Renault-Nissan (współpracujące z AwtoWazem) przedstawiło plany dotyczące Rosji – chce by jego udział w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw osiągnął 40 proc.
Renault roku chce, by do 2013 Rosja stała się czwartym najważniejszym dla francuskiej firmy rynkiem (po Francji, Brazylii i Niemczech). Obecnie Rosja dla Renaulta jest dziewiątym rynkiem. W ub.r. francuski koncern sprzedał w Rosji 96 tys. samochodów.
Z prognoz konsorcjum Renaualt-Nissan wynika, że do 2016 roku na terenie Wspólnoty Niepodległych Państw będzie się sprzedawało łącznie 4 mln samochodów na rok. Dlatego, by konsorcjum (włączając w niego rosyjską markę Łada) mogło zrealizować swoje plany, powinno przedawać 1,6 mln aut rocznie.
Na razie jednak rosyjskie fabryki konsorcjum nie mają takich mocy przerobowych. AwtoWaz może produkować do 900 tys. aut rocznie, fabryka Renault w Moskwie – 160 tys., a fabryka Nissana w Sankt Petersburgu – 40 tys. Wkrótce dojdzie jeszcze do tego fabryka IżAwto, która ma zostać kupiona przez AwtoWaz (200 tys. aut rocznie). Jednak nawet wówczas konsorcjum do zrealizowania swoich planów zabraknie 200-300 tys. wyprodukowanych samochodów.
Przedstawiciele Renaualt-Nissan zapowiadają, że spróbują „rozkręcić” fabrykę AwtoWazu tak, by wypusczała na rynek rocznie 1-1,1 mln samochodów.