Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Renault/Nissan: co zrobi prezes Ghosn?

Autor: Dziennik
14-09-2007 14:48
Renault/Nissan: co zrobi prezes Ghosn?

Modele Renault mają najczęściej po kilka lat od premiery, dlatego sprzedaż marki w Europie zmniejszyła się w pierwszym półroczu o 9%. W końcu jednak koncern zapowiada wprowadzenie nowych aut - wynika z informacji Dziennika.

Obecny rok jest ciężki dla Carlosa Ghosna, szefa połączonych aliansem, Renault i Nissana. Wcześniej przyjmował gratulacje za sprawne przeprowadzenie swego "katamaranu" przez restrukturyzacyjne meandry. Teraz zdarzają sie pod jego adresem gorzkie słowa. Dziennik przypomina przyczyny: spadające zyski obu firm i zniżkująca sprzedaż Nissana w USA, która wzbudziła wątpliwości, czy jeden człowiek, nawet o tak niespożytej energii, jest w stanie zapanować nad tak wielką całością.
Ghosn pokazuje jednak, że choć jest w stanie pójść na pewne ustępstwa, np. oddać nadzór nad północnoamerykańskimi operacjami Nissana, to nie ma zamiaru w znaczący sposób ulegać krytykom. Zamiast tego, przechodzi do ofensywy, obniża koszty w obu firmach i chce wzmocnić ich pozycję na nowych rozkwitających rynkach poza Europą Zachodnią i USA.

W kwietniu Nissan podał, że jego zysk całoroczny spadł po raz pierwszy od siedmiu lat, a w wyniku słabej sprzedaży w USA, spółka musiała zrezygnować z niektórych długoterminowych celów. Firma pozostaje w tyle za większością japońskich konkurentów, jeżeli chodzi o prace nad pojazdami hybrydowymi.

Jednocześnie cel, jaki Ghosn postawił przed Renault, czyli zwiększenie sprzedaży do 2009 r. o 30%, okazuje się coraz trudniejszy do wykonania. W wyniku starzenia się Unii i modeli, sprzedaż w Europie spadła w I półroczu o 9%, a konkurenci (np.Fiat i Toyota) zabierają mu udział w rynku. Dlatego też wielu analityków, na których powołuje się Dziennik, twierdzi, że Renault wprawdzie może osiągnąć ce , czyli marżę operacyjną '09 na poziomie 6% ale zażarta konkurencja prawdopodobnie spowoduje, że trudno będzie ją utrzymać.

Wg zapowiedzi, w ciągu kilku miesięcy pojawi się cała kolekcja nowych Renault i Nissanów, ale Carlos Ghosn w coraz większym stopniu polega na swoich umiejętnościach showmana, by zwiększyć zaufanie inwestorów. Na początku miesiąca dał dziennikarzom dobę na dotarcie na spotkanie w marokańskim porcie Tanger, gdzie ogłosił plan zainwestowania aż miliarda USD w budowę jednej z największych fabryk motoryzacyjnych na Czarnym Lądzie, gdzie mają być produkowane tanie modele z przeznaczeniem na rynek europejski, azjatycki i północnoamerykański.

Ghosn przyznał, że wykorzystanie możliwości produkcyjnych w zachodnioeuropejskich fabrykach Renault jest "niedalekie" 70%, czyli znacznie poniżej 90%, uważanych przez branżowych analityków za wskaźnik idealny dla zapewnienia rentowności. Ghosn zauważył jednak, że grupa Renault pozostaje dochodowa, a wraz ze wzrostem europejskiej sprzedaży, wykorzystanie możliwości zachodnioeuropejskich fabryk powinno do końca 2008 roku przekroczyć 80%.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 526 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

727 008 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP