Koncern Renault został strategicznym akcjonariuszem rosyjskiego koncernu AvtoVaz, który produkuje auta Łada - symbol rosyjskiej motoryzacji od czasów ZSRR. W Moskwie liczą, że Renault pomoże Ładzie w produkcji nowego samochodu terenowego Kałasznikow.
Przedstawiciele Renault zajmą trzy z 12 miejsc w radzie nadzorczej AvtoVaz, a także trzy z pięciu foteli w nowym zarządzie firmy. Nowym dyrektorem generalnym rosyjskiej firmy zostanie Yann Vincent, odpowiadający dotąd za jakość produkcji w Renault. Ten wybór sugeruje, że pierwszym celem francuskiego koncernu będzie poprawa jakości rosyjskich aut. Być może jesienią AvtoVaz sprzeda swoje nowe akcje na giełdzie w Londynie, zbierając pieniądze na dalszy rozwój.
Kontrakt jest wielkim sukcesem Renault, które będzie mogło do swoich statystyk doliczyć całą produkcję samochodów rosyjskiej firmy. Dzięki temu francuski koncern, który tworzy wspólną grupę motoryzacyjną z japońskim Nissanem, ma szanse zostać trzecim producentem samochodów świata, za Toyotą i GM. Po tej transakcji Rosja będzie największym rynkiem grupy Renault. Francuski koncern ma już fabrykę aut w Moskwie, a Nissan buduje montownię własnych pojazdów pod Sankt Petersburgiem.
Gazeta pisze o Rosjanach, że liczą, iż wreszcie zyskali partnera, który tchnie nowe życie w ich największą firmę motoryzacyjną. Prezes AvtoVaz Borys Aljoszyn zapowiedział, że produkcja firmy wzrośnie z 0,7 mln aut w 2007 r. do 1,2 mln w 2012 r. i 1,4 mln w połowie przyszłej dekady. Pierwsza Łada skonstruowana z pomocą Renault pojawi się w przyszłym roku i będzie to pojazd na płycie podłogowej Logana - taniego auta produkowanego przez Dacię, rumuńską firmę Renault.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Renault pomoże zbudować Kałasznikowa