Ministerstwo Gospodarki chce wpuścić na rynek paliwo, w którym jest nawet 85% etanolu. W Polsce dotąd nie sprzedaje się aut na takie paliwo, a nafciarze sceptycznie oceniają szanse jego popularyzacji.
Żeby poprawić ten wynik, Ministerstwo Gospodarki postanowiło dopuścić do sprzedaży benzynę E85, w której jest od 70 do 85% etanolu (w normalnej benzynie nie więcej niż 5%). Minister w szybkim tempie przygotowuje specjalne rozporządzenie. Inne ministerstwa, organizacje producentów biopaliw i sprzedawcy mają ostatnią szansę na zgłaszanie uwag.
W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, Ministerstwo Gospodarki nie kryje, że nowe przepisy mają ułatwić sprzedaż paliw z założoną przez rząd zawartością biokomponentów. Resort stwierdza też, że zdecydował się na upowszechnienie paliwa E85 "w związku ze wzrastającym zainteresowaniem wywołanym m.in. zwiększeniem oferty przemysłu samochodowego na pojazdy przystosowane do tego typu paliwa".
Obecnie z E85 mogą korzystać tylko pojazdy ze specjalnych flot, dostosowane do takiego paliwa i tankujące na stacjach niedostępnych dla przeciętnego kierowcy.
Resort wskazuje na informacje, zgodnie z którymi auta dostosowane do paliwa E85 są w ofercie takich marek jak Saab, Volvo, Ford. Podaje też, że w przypadku jednego z modeli Saaba takie samochody stanowią nawet 80% sprzedaży.
Tymczasem faktem jest, że kontrolowany przez GM szwedzki Saab ma w ofercie kilka aut dostosowanych do E85, jednak w Polsce się ich nie sprzedaje - pisze Gazeta Wyborcza.
Kilka modeli aut dostosowanych do paliwa E85 oferuje w Polsce Ford. Samochody te mogą spalać każdy rodzaj benzyny, w którym jest do 85% etanolu. Minivan Ford C-Max 1.8 na biopaliwo kosztuje 68,2 tys. zł, o 1250 zł drożej od wersji z silnikiem tej samej pojemności i mocy, który może tankować wyłącznie normalną benzynę.
Ford Polska informuje: - Praktycznie nie sprzedajemy tych samochodów. W Polsce nie ma gdzie ich zatankować. Auta na bioetanol zyskają na popularności, jeśli powstaną stacje benzynowe z takim paliwem i ich właściciele w Polsce dostaną podobne ulgi podatkowe jak na zachodzie.
Takie ulgi mają np. użytkownicy aut na E85 w Szwecji. - Dzięki nim, litr E85 jest o 30% tańszy od litra zwykłej benzyny. Rząd Szwecji daje nabywcom aut dostosowanych do biopaliwa 1 000 euro dotacji, rekompensując wyższą cenę zakupu takiego auta, a ich posiadacze mogą bezpłatnie parkować np. w Sztokholmie - to informacje rzecznika GM Poland Przemysława Byszewskiego.
Proponowane w Polsce normy jakościowe dla E85 - pisze Gazeta Wyborcza - odpowiadają szwedzkiej normie, a podobnej jakości paliwo ma być sprzedawane w Czechach i na Węgrzech. Rozporządzenie trzeba notyfikować w Komisji Europejskiej i może wejść w życie jesienią. Nowe przepisy mogą jednak pozostać na papierze, bo paliwo E85 trzeba będzie sprzedawać z oddzielnych dystrybutorów.
- Rynek samochodów napędzany E85 będzie na razie tak mały, że trudno byłoby uzasadnić inwestycje w stacje sprzedające takie paliwo - uważa rzecznik Grupy Lotos Marcin Zachowicz.
- Na razie nie szykujemy się do sprzedaży E85, bo nie ma norm jakościowych dla takiego biopaliwa - mówi z kolei rzecznik PKN Orlen Dawid Piekarz.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Resort Gospodarki postawi na bioetanol