Rosja dotuje swój przemysł samochodowy

Rosja dotuje swój przemysł samochodowy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Władze Rosji jak mogą wspierają krajowy przemysł samochodowy. Wzięty pod parasol AwtoWAZ, największy rosyjski producent aut, odwdzięczył się, podnosząc ceny.

Na początku roku Rosja wprowadziła zaporowe cła na auta sprowadzane z zagranicy. Skutek jest taki, że mieszkańcy Kaliningradu i Władywostoku, z których wielu zarabiało, sprowadzając samochody z Europy i Japonii, wycofali się z biznesu. Z protestami handlarzy aut na Dalekim Wschodzie władza poradziła sobie przy pomocy OMON-u sprowadzonego spod Moskwy. Szefowie miejscowej milicji nie chcieli bić swych ziomków - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Jak obliczają eksperci, z handlu "inomarkami", jak określa się samochody zagraniczne, żyło w kraju około 250 tys. ludzi. A przemysł motoryzacyjny zatrudnia 1,5 mln ludzi, kolejne miliony pracują w firmach kooperujących.

AutoWAZ podpisał właśnie koleją umowę o obniżeniu prawie o połowę stawek na przewóz samochodów na dalekie dystanse. Przy tym za przewóz będzie płacić nie producent, ale państwo (w tym roku wyda na to 2 mld rubli - około 200 mln zł).

Ta operacja ma spowodować, że auta znad Wołgi będzie można wysyłać na Daleki Wschód, by wyparły japońskie "inomarki" - czytamy w dzienniku.

Państwo dopłaca też do kredytów udzielanych obywatelom na zakup rodzimych pojazdów. Na tanie kredyty i ulgi podatkowe mogą też liczyć same fabryki. W sumie wartość tegorocznej pomocy państwa dla przemysłu samochodowego ma wynieść około 200 mld rubli (20 mld zł).

Chroniony cłami, dopieszczany ulgami i dotacjami AwtoWAZ, który rocznie wypuszcza około 600 tys. aut, odwdzięczył się władzom po swojemu i podniósł cenę na wszystkie swoje modele średnio o 2,4 proc. Zaskoczony Wiaczesław Wołodin, jeden z przywódców kremlowskiej partii Jedna Rosja, wyraził nadzieję, że firma "skoryguje tę decyzję".

Rosjanie nie popierają wsparcia władz dla rodzimej motoryzacji, bo uważają rosyjskie auta (zwane "miskami" lub "wiadrami ze śrubami") za przestarzałe i awaryjne. Politykę rządu rozumieją jako zmuszanie narodu do używania pojazdów, które już dawno nie powinny być produkowane - czytamy w "GW".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rosja dotuje swój przemysł samochodowy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!