Rosną wymagania Polaków co do wyposażenia aut

Rosną wymagania Polaków co do wyposażenia aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Z roku na rok wzrasta wartość samochodów osobowych kupowanych w Polsce. 8 lat temu średnio było to 35 957 zł, w 2003 r. to już 55 180 zł, a w 2007 zanotowano najwyżej jak dotąd - 73 086 zł.

Przy wielkości sprzedaży wynoszącej 632 088 szt. w 1999 r. Polacy zostawili w salonach ok. 22,73 mld zł (IBRM Samar zestawił wartości samochodów bez rabatów). W 2003 r. sprzedaż wyniosła 353 635 szt. pojazdów, a wartość zakupionych pojazdów nieznacznie zmalała do 19,51 mld zł. W 2007 r. przy jeszcze mniejszej sprzedaży wynoszącej 293 305 szt. wartość nowych samochodów wzrosła do 21,44 mld zł.

Samar, wymienia czynniki, które mając wpływ na wzrost cen kupowanych pojazdów. Samochody są bezpieczniejsze, posiadają bogatsze wyposażenie standardowe oraz silniki emitujące mniej szkodliwych substancji. Poza tym Polacy decydują się na wybór samochodów w bogatszych lepiej wyposażonych wersjach w porównaniu do modeli bazowych. Dla wielu klientów decydujące znaczenie mają koszty eksploatacji pojazdów. W związku z tym decydują się na ekonomiczne samochody, wyposażone w silniki Diesla, a także - choć zdecydowanie rzadziej - droższe, hybrydowe.

Z regularnych analiz Samaru wynika, że Polska nie różni się zbytnio od rozwiniętych krajów Europy Zach. Również polscy klienci podążają za ogólnoświatową modą. Kupują więcej diesli czy pojazdów typu SUV, które są droższe od klasycznych sedanów, hatchbacków, aut typu kombi a także samochodów z silnikami benzynowymi.

Do wzrostu średniej ważonej ceny sprzedaży samochodów osobowych przyczynia się coraz większy udział firm wśród ogółu kupujących. Przedsiębiorcy przy zakupach flotowych dostają z reguły większe rabaty niż klienci indywidualni. Dodatkowo koszty związane z zakupem i eksploatacją pojazdów są kosztami firmy zmniejszającymi podstawę opodatkowania. Dzięki temu mogą oni pozwolić sobie na auta nieco większe i lepsze. Zakup prestiżowych, dobrze wyposażonych pojazdów jest często istotnym czynnikiem wynagradzania kadry zarządzającej w firmach działających na polskim rynku.

W ub.roku poduszka powietrzna kierowcy stanowiła standardowe wyposażenie niemal wszystkich (99,7 %) sprzedanych pojazdów. W grupie pojazdów bez poduszek pozostały samochody z FSO (Matiz i Lanos), Lada oraz niektóre furgony sprzedawane w wersjach osobowych.

Samar wyliczył, że w poduszkę powietrzną pasażera wyposażono 9 na 10 sprzedawanych pojazdów, a wśród tych, które standardowo ich nie miały, oprócz wymienionych wyżej, należą głównie minisamochody: Fiat 600, niektóre wersje Chevroleta Aveo czy Sparka, Forda Ka i Fiesty, Hyundaia Atosa i Getza, Kia Picanto i Dacii Logan.

Boczne poduszki powietrzne znalazły się w niemal 63% sprzedawanych pojazdów. Pod tym względem kiepsko wypadają auta mini, małe oraz furgonetki.

Kurtyny powietrzne posiadało 41,5 % sprzedanych w ub.r. osobówek.

Dzięki porozumieniu zawartemu pomiędzy producentami samochodów, obecnie niemal we wszystkich pojazdach znajduje sie ABS. Wyjątek stanowią pojazdy marki FSO, większość modeli marki Lada i niektóre osobowe wersje furgonetek.

Centralny zamek i elektryczne szyby jako wyposażenie standardowe znajdują się odpowiednio w w więcej niż 8 na 10 wszystkich aut, poza tym centralny zamek należy do najczęściej montowanego wyposażenia dodatkowego.

Klimatyzacja to wyposażenie standardowe przeszło połowy sprzedanych w 2007 r. samochodów osobowych. Statystyki "śrubuje" fakt, że klima jest bardzo często oferowana jako wyposażenie dodatkowe w promocyjnych cenach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rosną wymagania Polaków co do wyposażenia aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!