Związek Dealerów Samochodów (ZDS) od dłuższego juz czasu zwraca uwagę na problem nieprzestrzegania unijnego prawa dotyczącego tzw. lakierów wodnych. Pomimo wprowadzenia w roku 2007 prawnego zakazu używania lakierów rozpuszczalnikowych do lakierowania samochodów, "szara strefa" łamiąca prawo w tym obszarze ma się nadzwyczaj dobrze. Z posiadanych danych wynika, że udział lakierów wodorozcieńczalnych w rynku napraw blacharskich pojazdów w Polsce wynosi obecnie jedynie 31%. Dla porównania - w Europie Zachodniej udział ten kształtuje się na poziomie średnio 83%.
W statystykach jesteśmy zatem na szarym końcu UE (tylko przed Litwą), nawet z uwzględnieniem krajów, które wstąpiły do wspólnoty w 2007 r. Jednym z najważniejszych powodów nieprzestrzegania w Polsce dyrektywy o lakierach wodorozcieńczalnych jest absolutna bezczynność organów państwa powołanych do kontroli i sankcjonowania nieprzestrzegania przepisów o lakierach wodnych. Z zebranych na początku roku danych z Państwowej Inspekcji Handlowej wynika, iż inspekcja ta w latach 2007-2010 w skali całego kraju przeprowadziła 9 kontroli podmiotów gospodarczych zajmujących się produkcją, dystrybucją, sprzedażą i używaniem lakierów samochodowych, a wszystkie te kontrole dotyczyły jedynie prawidłowości etykiet. Dla przypomnienia - liczba warsztatów blacharskich szacowana jest w naszym kraju na ponad 11 tys. Dlatego Związek Dealerów Samochodów wraz z największymi firmami lakierniczymi w Polsce (Akzo Nobel, BASF, Du Pont, PPG Industries i Novol) postanowił powołać Koalicję na rzecz przestrzegania "dyrektywy wodnej" UE i zorganizować akcję "Nie igraj z prawem".
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rusza akcja "Nie igraj z prawem"