Rynek aut ciężarowych i dostawczych: co dalej?

Rynek aut ciężarowych i dostawczych: co dalej?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rynek samochodów ciężarowych w minionym roku rozwijał się bardzo dynamicznie. Wzrost spowodowany był dobrą koniunkturą gospodarczą, a przede wszystkim rozwojem branży budowlanej.

Tendencje wzrostowe były jednak, hamowane rozbieżnościami między popytem a podażą samochodów ciężarowych, głównie powyżej 15 t dopuszczalnej masy całkowitej (dmc), mocną złotówką i utrzymującym się nadal niedoborem wykwalifikowanych kierowców. Jak pisze "Gazeta Wyborcza" przedsiębiorcy w ub.r. zakupili 22 635 samochodów powyżej 6t dmc i jest to duży wzrost w stosunku do poprzedniego roku, który zamknięto liczbą 14 709 sztuk. Największy popyt odnotowano na pojazdy najcięższe, czyli powyżej 15 t dmc, których sprzedano 19 565, a pojazdów pomiędzy 6 a 15 t w ilości 3 070. Największym powodzeniem wśród samochodów najcięższych cieszyły się ciągniki siodłowe, których sprzedano 14 474 szt.

Podobnie jak w 2006 r. najwięcej sprzedał koncern MAN, uzyskując 19,2% udziału w rynku. Na II miejscu znalazł się DAF, któremu przypadło 17,3% udziału w rynku. III miejsce zajęło Volvo z 15%.

Zapotrzebowanie na samochody ciężarowe utrzymuje się, co dobrze rokuje na bieżący rok. Tym bardziej, że nadal mamy do czynienia z trendem wzrostowym zawieranych umów leasingowych, a "GW" przypomina, że ta forma pozyskiwania środków transportowych kształtuje się na poziomie ok.90%.

Pewnym problemem jest brak miejsc serwisowych, których nie przybyło wraz ze wzrostem ilości sprzedanych aut i jeżeli trend się utrzyma, to producenci będą musieli w najbliższym czasie sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na obsługę serwisową.

Rok 2007 był również rekordowy pod względem sprzedaży aut dostawczych do 3,5 t dmc. Rok zamknięto sprzedażą 53 500 samochodów, co stanowiło 35% więcej niż w roku poprzednim, który również należał do rekordowych. Na I miejscu pod względem ilości sprzedanych pojazdów tego typu już tradycyjnie figuruje Fiat, któremu udało się sprzedać 10 482 auta i osiągnąć 19,6% udziału w rynku. Na uwagę zasługuje fakt, że jest to wynik o 30% większy, niż przed rokiem. Na II miejscu uplasował się francuski Renault z 13% udziału. III miejsce przypadło Volkswagenowi z 12,5% udziału w ogólnej sprzedaży aut dostawczych w Polsce. Najlepiej sprzedającym się autem dostawczym na polskim rynku był w ub.r. Fiat Ducato, którego sprzedano 3 678 szt. Na II miejscu znalazł się Ford Transit z ilością 3 124. III miejsce przypadło Renault Master, którego sprzedano 3 049 egz. Kolejne miejsca zajęły takie modele jak Volkswagen Caddy, Nissan Navara, Volkswagen Transporter, Fiat Panda Van, Mercedes Sprinter, Citroen Jumper, Peugeot Boxer, Fiat Doblo, Renault Traffic, Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Toyota Hilux, Iveco Daily, Fiat Seicento Van, Renault Kangoo Express, Mitsubishi L200. Pierwszą dwudziestkę zamyka Mercedes Vito.

Transport jest barometrem gospodarki, pisze "GW", co m.in. oznacza, że sprzedaż aut użytkowych jest pochodną rozwoju. Dobre wyniki można tłumaczyć ostrą konkurencją na rynku oraz licznymi nowościami, które koncerny wprowadziły w ostatnim czasie do sprzedaży. Wydaje się, że w najbliższych latach rozwój rynku samochodów ciężarowych i dostawczych będzie postępował. Świadczą o tym prognozy makroekonomiczne oraz dobrze wykorzystywane przez przedsiębiorstwa dotacje z Unii Europejskiej.

Nadal powinna dynamicznie rozwijać się branża budowlana, ponieważ w 2007 r. wydano rekordową liczbę pozwoleń na budowy, które są realizowane w roku bieżącym, więc zapotrzebowanie na środki przewozowe nadal będzie wysokie. Popytowi na samochody ciężarowe i dostawcze sprzyjać powinny również inwestycje drogowe związane z Euro 2012.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rynek aut ciężarowych i dostawczych: co dalej?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!