Rozwój rynku pojazdów elektrycznych (EV) w Unii Europejskiej nabiera tempa; w 2014 roku sprzedano ich ponad 70 tys., w porównaniu z 760 szt. w 2010 roku.
W tym samym okresie zwiększył się także wybór modeli, z trzech do prawie 30. Rośnie też udział pojazdów elektrycznych produkowanych w UE – z 30 proc. zarejestrowanych w 2011 r. do 65 proc. w 2014 roku
Według ocen autorów raportu JRC, UE wchodzi w dojrzały rynek EV, tj. wychodzi z okresu przejściowego badań i eksperymentowania, w kierunku komercjalizacji w pełnej skali.
Jednak zarazem podkreślają oni, że rozwój rynku wciąż jest zależny od wsparcia polityki krajowej, czyli jest podatny na zmiany w stosowaniu narzędzi wspierających zakupy takich samochodów lub ich braku, jako elementu realizacji strategii ograniczania emisji CO2.
Mechanizmy te z czasem będą odgrywać mniejsze znaczenie, bowiem bardziej masowa produkcja EV przyczyni się także do obniżki ich cen. Jak wynika z ostatnich szacunków, koszt baterii trakcyjnych może spaść szybciej, niż wcześniej zakładano.
Według JRC, najwięcej w okresie 2010-2014 zarejestrowano pojazdów elektrycznych w Holandii i Francji, co jest m.in. efektem stosowania odpowiednich zachęt. Z kolei najwięcej relatywnie EV jest w Holandii oraz w Estonii (między 1 a 2 proc. wszystkich zarejestrowanych na rynku samochodów osobowych).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rynek EV w Europie staje się dojrzały