XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Rynek motoczęści: bilans na zero?

Rynek motoczęści: bilans na zero?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) Alfred Franke potwierdził podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, że zachwianie koniunktury mocno wpłynęło na dystrybutorów i producentów części i podzespołów.

Granica podziału w branży jest wyraźna i czytelna: jest segment producentów niezależnych i wielkie koncerny. SDCM reprezentuje m.in. takie firmy jak: Bosch, Brembo, TRW, Federal Mogul, Hella, NGK, LUK, Sachs itd. Do tego polscy producenci i dystrybutorzy czyli firmy typu: InterCar, Moto Profil, Auto Union Polska, w sumie ok. 85% niezależnego rynku motoryzacyjnego.

- Niezależny producent - powiedział prezes Alfred Franke - wytwarza komponenty dla wielkich odbiorców ale również na potrzeby niezależnego rynku części. W momencie kiedy jest kryzys w sprzedaży samochodów, udział komponentów dostarczanych na pierwszy montaż nieco spada, a zaczynają rosnąć dostawy na tzw. aftremarket. Prezes SDCM nie pozostawia wątpliwości: kryzys dla producentów aut oznacza problemy dla wytwórców komponentów. - Część naszych członków również kryzys odczuła, więc trudno mówić o tym czy ktoś wygrał czy przegrał na ogólnym załamaniu - powiedział Franke.

Prezes SDCM przypomniał o wprowadzonej kilka dni temu w Europie - staraniami m.in. polskiego resortu gospodarki - nowej wersji rozporządzenia GVO, które wpływa wyraźnie na sytuację niezależnego rynku produkcji, usług i dystrybucji w motoryzacji. Franke przypomina, że niezależny rynek nie walczy w jakiś szczególny sposób o pomoc publiczną natomiast zależy mu bardzo na tym, żeby przepisy, które powstają w Polsce i Europie sprzyjały konkurencyjności, pozwalając normalnie inwestować i rozwijać się firmom. Mówiąc o tych przepisach, prezes Franke ma na myśli przykładowo poprawki do rozporządzenia Euro5, regulujące kwestię dostępu do numeru PIN, roboczogodzin i możliwości reprogramowania, inicjalizacji systemów komputerowych.

- To jest jeden z przykładów rozwiązań, których branża bardzo potrzebuje - mówi A.Franke, podając przykłady ostatnich inwestycji producentów części, związanych z SDCM: - Firma Bosch wydała ponad 200 mln zł na rozwój nowej fabryki, nowe biuro, które jednocześnie jest centralnym europejskim departamentem IT firmy. Inny przykład to Brembo, która nie dość, że zainwestowała pół miliarda złotych parę lat temu w produkcję tarcz hamulcowych to w tej chwili postanowiła wydać w Polsce kolejne 240 mln zł i podnieść zatrudnienie o 10%. Firma TRW zainwestowała ponad 150 mln zł, a to jest podmiot zatrudniający ponad 7 tys. ludzi. (...) potrzebujemy przede wszystkim uczciwych regulacji prawnych - zakończył szef Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rynek motoczęści: bilans na zero?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!