W okresie styczeń-kwiecień 2013 r. odnotowano dalszy spadek (-23%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Podczas czterech miesięcy roku, krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 401 autobusów. Prawie wszystkie o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 t.
Na rynku autobusów nowych, po słabym styczniu nadszedł marny luty, a marcowe odbicie nie zniwelowało wcześniejszych strat w porównaniu do 2012 r. podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego przy współpracy z JMK analizy rynku transportowego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. Sytuację pogorszyły wyniki z kwietnia, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali 107 pojazdów, podczas gdy rok wcześniej 162 szt. Dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie segmenty funkcjonalne - od miejskich poprzez międzymiastowe po turystyczne. Relatywnie kiepski początek roku "w autobusach" ma źródło w zeszłorocznych, dużych, unijnych kontraktach na dostawy autobusów miejskich oraz autokarowe inwestycje związane z Euro 2012. W zeszłym roku to one były podporą koniunktury na polskim rynku i kreowały sprzedaż. W tym roku nie ma ich na taką skalę, stąd różnica w wynikach. Piątka miast, które dokonały największych wzmocnień taborowych w bieżącym roku to Kraków, Wałbrzych, Bydgoszcz, Rzeszów i Kielce. Zakupiły one porównywalna liczbę 115 autobusów, ale tylko 65 szt. z nich zostało sfinansowanych z funduszy UE. Teraz trzeba czekać na realizację ogłoszonych przetargów. Najważniejsze zamówienia w tym roku to kontrakt MZA Warszawa na 36 autobusów miejskich, a także dostawy dla MPK Poznań (25 szt.) i PKM Gliwice (20) Łącznie w I kw.br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 169 miejskich autobusów, podczas gdy rok wcześniej - 215. Jest więc spadek o 21,3%. W tym roku 18 autobusów miejskich MAN zostało zarejestrowanych jako tymczasowe.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rynek nowych autobusów w Polsce ciągle w dołku