Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami, rynek nowych samochodów osobowych w Polsce zmniejsza się. Notowany poziom spadku wyników skumulowanych mieści się w przedziale prognozowanym pod koniec ubiegłego roku i wszystko wskazuje na to, że do końca tego roku sytuacja raczej się nie zmieni.
Sam fakt znacznego spadku liczby rejestrowanych aut w sierpniu nie powinien nikogo dziwić, gdyż jest to zjawisko normalne, obserwowane o tej porze roku. Okres wakacyjny nigdy nie sprzyjał bowiem tego typu zakupom i pod tym względem rok 2011 nie różni się od pozostałych. Co więcej, sierpień bieżącego roku nie przyniósł jeszcze najgorszych rezultatów, gdyż w ostatnim pięcioleciu niższe wyniki zanotowano w roku 2008 oraz 2009.
Czy w takim razie istnieje jakikolwiek powód do zmartwienia?
Niestety, istnieje. Powodem nie jest jednak sam wynik uzyskany w sierpniu, a obserwowany od pewnego czasu trend sprzedaży aut tzw. klientom indywidualnym, czyli osobom fizycznym kupującym samochód do prywatnego użytku. Ta część polskiego rynku wbrew prognozom kurczy się. Z miesiąca na miesiąc maleje nie tylko liczba samochodów kupowanych przez osoby prywatne, ale także ich udział w rynku. Jeszcze w styczniu wynosił on niemal 64%, by w lipcu osiągnąć poziom 43,6%. Udział zanotowany w sierpniu będzie najprawdopodobniej jeszcze niższy. Średni udział tzw. klienta indywidualnego po siedmiu miesiącach bieżącego roku wciąż przekracza poziom 50% i wynosi 51,3%, jednak wiele wskazuje na to, że wkrótce będzie niższy. Rynek aut firmowych stanowiący po siedmiu miesiącach 48,7% liczby wszystkich zarejestrowanych w Polsce w bieżącym roku aut, zachowuje się zgodnie z przewidywaniami, utrzymując także tendencję spadkową.
Co leży u podstaw spadków obserwowanych na obu analizowanych rynkach?
Przyczyny są różne w zależności od grupy klientów. Najprościej rzecz ujmując, w przypadku klientów indywidualnych ogólnie rozumiana gospodarka i jej wpływ na zasobność ich portfela, ograniczenia istniejące na rynku kredytów, a także niejasne perspektywy na przyszłość. W przypadku klienta instytucjonalnego – przede wszystkim zmiany w systemie podatkowym i brak jednoznacznej odpowiedzi ze strony ministra finansów na pytanie - co dalej?
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rynek nowych samochodów osobowych w Polsce zmniejsza się