PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek samochodowy w Polsce wymaga uporządkowania

Autor: wnp.pl (AG)
15-05-2013 17:47
Rynek samochodowy w Polsce wymaga uporządkowania

foto: PTWP

Ministerstwo Gospodarki jest zdeterminowane aby wspierać rozwój branży motoryzacyjnej w Polsce. Stąd intensywne kontakty z sektorem i propozycje działań.

Jerzy Majchrzak, dyrektor departamentu innowacji i przemysłu w resorcie gospodarki, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego przyznał, że producenci finalni nie mają w dobie europejskiego kryzysu łatwego życia, zauważa bardzo mocną pozycję wytwórców komponentów. Prawie każdy zakład jest w swoim otoczeniu liderem, a to oznacza, że polskie fabryki wykorzystują swoją szansę.
O przemyśle motoryzacyjnym często mówi się, że jest "w Polsce" ale nie jest "polski". To dlatego, że w Gliwicach, Poznaniu i Tychach nie wytwarza się rodzimej marki, a produkty amerykańskiej, niemieckiej czy włoskiej myśli technicznej. To mylne stwierdzenie, przekonują zwykle analitycy motorynku, zwracając uwagę, że wysoki poziom jakości i efektywności w krajowych zakładach Fiata, Opla czy Volkswagena to przede wszystkim udział polskich menedżerów, inżynierów i pracowników liniowych. Wielu Polaków zatrudnionych jest w Centrach Badawczo-Rozwojowych największych koncernów branży automotive i są doceniani za profesjonalizm i znajomość rzeczy.

Jak mówił podczas EEC dyrektor Majchrzak: - Z punktu widzenia dużych korporacji samochodowych, Polska jest bardzo kompetentnym partnerem. Z jednej strony głośno mówi się o zwolnieniach, a z drugiej, od lat nie było tak wielu zatrudnionych w tej branży.
Problemem dostrzeganym przez resort jest sytuacja na samochodowym rynku wewnętrznym. W Polsce kupuje się zaledwie ok. 300 tys. samochodów nowych rocznie,. Ponad dwa razy tyle sprowadza się aut używanych, z czego sporo jest mocno zużytych. Jak mówi dyrektor Majchrzak, działania jego resortu zmierzają ku zmianie tych proporcji: - Poziom sprzedaży nowych samochodów bardzo istony sygnał dla koncernów motoryzacyjnych, przede wszystkim producentów aut. Gdyby krajowy rynek wchłaniał dwa razy tyle ile teraz, dawałoby to solidny argument do negocjacji z nowymi inwestorami.

Wg J.Majchrzaka narzędzia możliwe do zastosowania aby zachęcić Polaków do kupna nowych (albo używanych ale nowszych) aut to zastąpienie akcyzy podatkiem uzależnionym od parametrów ekologicznych pojazdu oraz możliwość całkowitego odliczenia vatu przez firmy.
- To, że dziś nie kupujemy samochodów nowych, nie oznacza, ze nie będziemy ich już kupować, mówi dyrektor Majcharzak. - To popyt odłożony w czasie. Tak stało się w USA. Dwa, trzy lata chude sprawiły, że teraz sprzedaje się tam o wiele więcej samochodów. Szansa na dynamiczny rozwój branży automotive jest wysoka.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 962 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP