XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Rząd poprze FSO przed unijnym sądem

Rząd poprze FSO przed unijnym sądem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W marcu FSO zaskarżyło decyzję Komisji Europejskiej tnącą wielkość produkcji do 150 tys. aut rocznie. Skargę wesprze polski rząd.

Warszawska Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) już ponad 10 lat temu przestała być spółką kontrolowaną przez skarb państwa. Nie zmienia to faktu, że FSO nadal postrzegana jest przez kolejne polskie rządy jako "narodowy producent", któremu należy się specjalna troska. Nie inaczej jest teraz. Rząd zamierza wesprzeć przed unijnym sądem spółkę, która złożyła skargę na ograniczenie jej wielkości produkcji - poinformował "Puls Biznesu".

- Rząd ma prawo wystąpić jako interwenient po stronie spółki. Prawdopodobnie jeszcze w tym tygodniu Rada Ministrów upoważni prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do skierowania pisma interwencyjnego - mówi "PB" Krzysztof Galas, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarki w Ministerstwie Gospodarki.

Pismo może zostać wysłane jeszcze w tym tygodniu. - Ustalona wielkość produkcji ogranicza możliwości rozwoju fabryki. Opóźnia także pełny rozruch zapowiadanej produkcji nowego modelu Aveo, gdyż inwestor stale nie wie, na czym stoi przy planowaniu inwestycji - podkreśla na łamach dziennika Krzysztof Galas.

Przyznaje też, że w najczarniejszym scenariuszu narzucone przez Komisję Europejską limity produkcyjne mogą spowodować wycofanie się inwestora z fabryki, a to może oznaczać nawet jej upadłość. - Powstałby poważny problem w postaci konieczności zwolnień grupowych, a przecież celem strategicznym rządu jest zwalczanie bezrobocia - zaznacza nasz rozmówca z resortu gospodarki.

W marcu zarząd FSO zaskarżył do Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich, działającym przy Europejskim Trybunale Sprawiedliwości, warunki, na jakich Komisja Europejska zaakceptowała w grudniu 2006 r. zasady udzielenia przez polski rząd pomocy publicznej dla spółki z warszawskiego Żerania. Warunkiem tej zgody było jednak ograniczenie rocznej produkcji aut do 150 tys. sztuk - przypomniał "Puls Biznesu".

To ograniczenie jest trudne do zaakceptowania przez ukraińską firmę UkrAwto, która od 2005 r. jest właścicielem fabryki. Zagraża to opłacalności planowanego na jesień uruchomienia masowej produkcji Chevroleta Aveo, przy jednoczesnym utrzymaniu przez kilka lat produkcji Lanosa.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rząd poprze FSO przed unijnym sądem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!