Rząd ułatwi import używanych aut

Rząd ułatwi import używanych aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polacy biją rekordy w imporcie używanych aut. A rząd chce zrezygnować z badań technicznych, które miały uchronić nas przed zalewem niesprawnych gratów z Zachodu.

W listopadzie po raz pierwszy w historii Polacy w ciągu roku sprowadzą ponad 1 mln używanych aut z Zachodu, w lwiej części z UE. To rekord nie tylko europejskiej, ale także światowej motoryzacji. Już do końca września Polacy sprowadzili prawie 875 tys. używanych samochodów - poinformowało Ministerstwo Finansów.

Jak podaje "Gazeta Wyborcza", wkrótce import używanych samochodów będzie jeszcze prostszy. Rząd postanowił, że takie pojazdy nie będą musiały przechodzić dodatkowych badań technicznych przed pierwszą rejestracją w Polsce - tak jak teraz. Wystarczy, by w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym była informacja, że samochód przeszedł za granicą badania techniczne, z adnotacją o terminie kolejnych badań. Takie zasady wprowadza projekt nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym, który w ostatni piątek przyjął Komitet Europejski Rady Ministrów. Po zatwierdzeniu przez Komitet Stały Rady Ministrów projekt zostanie przekazany do oceny przez KE.

- Na nasze drogi mogą trafić samochody w fatalnym stanie technicznym. Urzędnicy w urzędach komunikacyjnych nie mają przecież obowiązku sprawdzać, czy samochód przyjechał do Polski na własnych kołach, czy na lawecie, bo był w złym stanie technicznym - niepokoi się Kazimierz Zbylut, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP). Zbylut podkreśla, że w UE nie ma jednolitych standardów badań technicznych, a nawet są odmienne wymogi techniczne. - Są pojazdy, które według przepisów w Niemczech są uznawane za motorowery, a w Polsce są to już motocykle - wskazuje szef PISKP.

Zgodnie z nowymi przepisami bez żadnych ograniczeń będzie można zarejestrować w Polsce nawet brytyjskie auto z kierownicą po prawej stronie, choć obecnie jest to zakazane. - Zapewne chodzi o poprawę bezpieczeństwa na drogach - ironizuje Przemysław Byszewski, rzecznik GM Poland.

Zniesienia obowiązku badań używanych aut z importu przed rejestracją w Polsce domagała się Komisja Europejska. Jej zdaniem dodatkowe badania techniczne ograniczają import używanych aut do Polski - chociaż statystyki mówią zupełnie coś innego. KE miała za złe Polsce, że nie akceptuje badań technicznych wykonanych na Zachodzie i nie żąda rozszerzonych badań przy ponownej rejestracji aut, które już jeżdżą po naszym kraju. Brukseli nie podobało się też, że badania stanu używanych aut z importu przed ich rejestracją w Polsce kosztuję od 92 do 297 zł i są droższe niż okresowe badania techniczne aut już zarejestrowanych (62 do 177 zł) - czytamy w "Gazecie Wyborczej".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rząd ułatwi import używanych aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!