Jak efektywnie zarządzać dealerstwem i jakie postawy niechybnie prowadzą do spadku tejże efektywności. Jak dealerzy poszczególnych marek poszukują pracowników i które sposoby są najlepsze? Jakie zarobki oferują ASO w różnych częściach Polski i jak często należy szkolić pracowników? Na te i inne pytania odpowiada pierwsze badanie dealerów samochodowych "Zarządzanie kapitałem ludzkim".
Analiza sposobów poszukiwań pracowników pokazuje, że dealerzy korzystają najczęściej z ogłoszeń w prasie (80% ankietowanych), własnych stron internetowych (65%) oraz z wyspecjalizowanych serwisów internetowych (45%). Jednocześnie określają zwykle te metody jako "raczej nieskuteczne" czy tylko jako - "raczej skuteczne" (na czterostopniowej skali od "zdecydowanie nieskuteczne" do "zdecydowanie tak - skuteczne"). Co ciekawe, dużą popularnością cieszą się rekrutacje wewnętrzne, a więc awansowanie i przenoszenie w ramach struktur obecnych pracowników - ten typ procesów organizuje 45% wszystkich dealerów, z czego ponad 80% firm reprezentujących marki Premium. To również przedstawiciele marek z tzw. "wyższej półki" częściej poszukując współpracowników, korzystają z pomocy firm zewnętrznych, wykazując przy tym duże zadowolenie z tego typu procesów i satysfakcję z pozyskanych tą drogą pracowników. Wstępna analiza wyników prowadzi także do wniosków, iż sprowadzanie procesów rekrutacyjnych do przejrzenia CV i rozmowy z kandydatami, wydaje się być przyczyną mniejszego zadowolenia z efektów rekrutacji nowych pracowników. Jednakże dotyczy to tylko określonych stanowisk i działów.
Po analizie pierwszych kwestionariuszy dużym zaskoczeniem okazała się być kwestia wynagrodzeń. Niezależnie od regionu i typu marki w przypadku działów handlowych (zarówno sprzedaż indywidualna, jak i flotowa) wysokości podstaw różnią się między wartością najwyższą, a najniższą zaledwie na poziomie kilkuset złotych netto; szczególnie jest to zauważalne podczas okresu próbnego. Zupełnie inaczej kształtuje się jednak system prowizyjny - dealerzy z większych miast oraz przedstawiciele marek uważanych za marki Premium oferują bardziej atrakcyjne pułapy procentowe i atrakcyjne premie z racji osiągnięcia/przekroczenia targetu. Porównania efektywności dealerstw wskazują na jej powiązanie z konstrukcją systemu wynagradzania pracowników. Jak więc "płacić aby nie przepłacać", a jednocześnie dbać o optymalne wyniki finansowe firmy będzie można wyczytać z raportu stworzonego po analizie wszystkich otrzymanych danych.
Co ciekawe, w przypadku przedstawicieli wielu marek większa liczba pracowników zarówno w dziale handlowym, jak i w serwisie nie przekłada się jednoznacznie na większą liczbę sprzedanych czy serwisowanych aut i osiągane dochody. Eksperci wskazują, iż w dobrze zarządzanej organizacji, to nie duża liczba pracowników jest wyznacznikiem efektywności. Dużo pracowników to bowiem duże koszty - ważna jest więc troska o odpowiednią organizację, tak, by uzyskać maksymalną efektywność przy danym poziomie zatrudnienia. W związku z powyższym, szczególnie warto wziąć udział w badaniu, gdyż dzięki zgromadzeniu odpowiedniej liczby danych, będzie można ocenić także własną efektywność i porównać się z innymi podmiotami: z tego samego województwa, tej samej marki lub marki konkurencyjnej!
Dotychczasowe wyniki wskazują także na ciekawe aspekty dotyczące szkoleń. Okazuje się, że dealerzy deklarują brak zadowolenia z zewnętrznie organizowanych szkoleń, w tym przez importerów, wskazując na ich niską jakość. Dealerzy szkolą najczęściej pracowników salonu i serwisu (średnio co pół roku), choć zebrane do tej pory dane wskazują na brak powiązania dużej częstotliwości szkoleń w przypadku niektórych grup pracowniczych z wynikami danego działu. Tak czy inaczej częstotliwość szkoleń i wyrażana satysfakcja wskazują na powiązanie z mniejszą rotacją zatrudnionych. Więcej wniosków na temat optymalnej częstotliwości szkoleń poszczególnych grup pracowników, które szczególnie warto szkolić znajdzie się w raporcie. Zebranie większej ilości materiału badawczego pozwoli również na dokładne określenie, które rodzaje szkoleń wymagają dopracowania, by zarówno dealerzy, ich pracownicy, jak i importerzy odczuwali, iż dają one wymierne korzyści.
Szczegółowe wyniki badania zostaną opublikowane w kompleksowym raporcie, który udostępniony będzie wszystkim dealerom biorący udział w inicjatywie. Raport pozwoli na indywidualna analizę własnej firmy i zapewni szereg istotnych informacji.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Są pierwsze wyniki badania dealerów "Zarządzanie kapitałem ludzkim"