PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Samochodowe politykowanie

Autor: wnp.pl (AG)
21-05-2016 11:02

Polityka ma wyraźny wpływ na branżę automotive - zwrócił uwagę Jakub Faryś, szef Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), podczas motoryzacyjnego panelu Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Bywa, że obserwowane działania i dyrektywy w branży motoryzacyjnej momentami nie mają wiele wspólnego ze zdrowym rozsądkiem. Po pierwsze, cała emisja parku samochodowego jest w Europie nieporównywalnie mniejsza niż piece, statki, samoloty i jeszcze parę innych rzeczy. Natomiast sektor automotive ma tego pecha, że dał się "złapać", bo jest to w jego przypadku dość proste.
Samochody elektryczne. Kilka lat temu podawano konkretny i całkiem niedługi okres, po którym e-auta miały zastąpić pojazdy konwencjonalne. - Nic takiego się nie wydarzyło i przez najbliższych, pewnie kilkadziesiąt lat - nie wydarzy, mówił J.Faryś.  Przykład Tesli jako dobrego oręża moto-elektryfikacji nie jest zdaniem Farysia najlepszy. Tesla jest świetnym pojazdem ale nie jest przykładem samochodu "normalnego". Wystarczy spojrzeć, gdzie w Europie najlepiej sprzedaje się Tesla. W Norwegii. A dlaczego? Bo są kosmiczne dopłaty. Gdyby Tesla miała startować w konkurencji na równych warunkach z pojazdami spalinowymi - żadnych szans. Ot, Dania. Tam w pewnym momencie Tesle jeździły jako taksówki. A teraz? Nie ma nic. Bo rząd cofnął eko-dopłaty. Dlatego jeszcze raz: polityka.

Z inżynierskiego punktu widzenia, samochód z napędem elektrycznym wypada dziś najlepiej pod względem momentu obrotowego, mocy, stopnia skomplikowania i wielu innych parametrów. Ale e-samochód nie może przejechać dystansu satysfakcjonującego przeciętnego konsumenta i jest o wiele droższy od normalnego pojazdu, bo to ciągle produkcja małoseryjna. Kolejna ważna sprawa: nadal jest kłopot z naładowaniem akumulatora e-samochodu. Ostatnia kwestia - szef PZPM zwraca uwagę na fakt, że koszt energii elektrycznej nie jest obciążony akcyzą. W cenie paliwa olbrzymia część to podatek akcyzowy, a więc ważne źródło dochodu dla budżetu państwa. Gdyby nagle wszyscy przesiedli się do samochodów elektrycznych to ministrowie finansów szybko obłożyliby prąd dodatkowymi obciążeniami fiskalnymi. I znowu "polityka".

Co do obniżania emisji szkodliwych substancji, branża motoryzacyjna to robi i w ciągu ostatnich kilkunastu, dwudziestu-paru lat widać to wyraźnie. Wystarczy wziąć pojazd z lat 90. i z roku 2015. Może to być nawet ta sama nazwa modelowa, bo są takie auta. Porównujemy. W zakresie niektórych substancji to jest kilka-, kilkanaście-, a w przypadku cząstek stałych wychwytywanych teraz przez filtry DPF to prawie 100 razy mniejsza emisja. Gdzie jest granica? Tam gdzie wytrzymałość klienta.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 272 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP