PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Samochody przyszłości na Politechnice Warszawskiej

Autor: PAP
03-07-2011 19:39

Seryjne i prototypowe samochody elektryczne oraz superoszczędne pojazdy spalinowe można było obejrzeć w niedzielę na zorganizowanej przez Politechnikę Warszawską imprezie "Samochody elektryczne - pojazdy jutra?".

Imprezę rozpoczęła przejażdżka elektrycznym modelem firmy Mitsubishi, który jako pierwszy na świecie wszedł do seryjnej produkcji. Odbyli ją wicepremier Waldemar Pawlak i prezes PSE Operator Henryk Majchrzak. Samochód na co dzień służy we flocie PSE Operator.
Mówiąc o perspektywach samochodów elektrycznych Pawlak podkreślił, że zwykły silnik benzynowy wykorzystuje 10 proc. energii zawartej w benzynie, przekładając ją na użyteczny ruch, natomiast wytworzenie prądu z węgla czy gazu to poziom sprawności rządu 50 proc. a silnik elektryczny ma sprawność rzędu 80 proc. "40 proc. energii pierwotnej jest wykorzystane na użyteczny ruch. Czyli bateria elektryczna jest cztery razy bardziej sprawna od klasycznego silnika spalinowego" - tłumaczył Pawlak.

Jak dodał, PSE Operator ma plan uruchomienia sieci punktów ładowania. "To pozwala nam lepiej bilansować zapotrzebowanie szczytowe systemu. Zwykle samochody ładowane są w nocy, kiedy zapotrzebowanie na energię jest mniejsze, a można do tego wykorzystywać energię ze źródeł odnawialnych, np. wiatru" - mówił Pawlak.

Wicepremier podkreślił, że użytkownik takiego samochodu może być częścią inteligentnej sieci, tzn. pobierać energię w nocy, magazynować ją, a kiedy już przyjedzie do pracy, jego samochód, stojąc na parkingu, może oddawać energię do sieci.

"Przy dużej liczbie samochodów wpływ może być bardzo znaczący. Być może zamiast budować nowe elektrownie, wystarczą tego typu dobrze zarządzane sieci, które mogą pracować w obie strony i rozliczać się z klientem za to, że magazynuje energię tanią a oddaję droższą. To już jest technicznie możliwe, choć dziś wymagałoby zainwestowania w dużą liczbę samochodów elektrycznych" - mówił Pawlak, podkreślając, że na razie barierą jest na razie bardzo wysoka ich cena.

Jak tłumaczył prezes Majchrzak, tego typu samochód ładuje się 8 godz. ze zwykłego gniazdka. "Większym problemem będzie zbudowanie miejsc do ładowania szybkiego, bo samochód potrafi w pół godziny naładować się w 80 proc., ale wymaga to bardziej specjalistycznej instalacji. Dziś takich punktów w Warszawie jest kilkadziesiąt, ale kiedy pojawią się bardziej konkurencyjne oferty tego typu samochodów i ich ceny spadną, to wtedy pojawi się cała sieć takich punktów" - ocenił Majchrzak.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 283 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP