PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Scania będzie musiała zapłacić 880 mln euro kary

Autor: PAP
27-09-2017 13:03
Scania będzie musiała zapłacić 880 mln euro kary

Scania i inni producenci samochodów ciężarowych w kartelu produkują więcej niż 9 na 10 sprzedawanych w Europie średnich i wielkich ciężarówek.

Fot. Mikhail Leonov / Shutterstock.com

Komisja Europejska nałożyła na producenta samochodów ciężarowych Scanię karę w wysokości 880 mln euro za udział w kartelu. Zmowa z pięcioma innymi producentami dotyczyła cen samochodów oraz kosztów nowych technologii dotyczących ograniczenia emisji.

  • Oprócz Scanii do kartelu należeli: MAN, DAF, Daimler, Iveco oraz Volvo/Renault.
  • KE nałożyła już na pozostałych producentów niemal 3 mld euro grzywny.
  • Zmowa producentów ciężarówek zawiązała się w 1997 r. i funkcjonowała do 2011 r.
W lipcu 2016 r. KE wypracowała porozumienie dotyczące rozstrzygnięciu sprawy kartelu producentów samochodów ciężarowych: MAN, DAF, Daimler, Iveco oraz Volvo/Renault. Scania nie zdecydowała się dołączyć do tego rozstrzygnięcia, w wyniku którego na pięć firm nałożono prawie 3 mld euro grzywny. W efekcie KE musiała prowadzić dochodzenie przeciwko Scanii w ramach standardowej procedury. W środę ogłoszono jej finał.

"Dzisiejsza decyzja oznacza koniec naszego dochodzenia w sprawie trwającego bardzo długo, bo 14 lat kartelu. Ta zmowa dotknęła bardzo wielu przewoźników drogowych w Europie, bo Scania i inni producenci samochodów ciężarowych w kartelu produkują więcej niż 9 na 10 sprzedawanych w Europie średnich i wielkich ciężarówek" - oświadczyła unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

Jak dodała, gdyby Scania zdecydowała się na uczestnictwo w porozumieniu, kara byłaby niższa o 10 proc.

Vestager podkreśliła też, że na firmy została nałożona łączna kara w wysokości 3,8 mld euro i jest to rekordowa grzywna nałożona na kartel w historii Unii Europejskiej.

Przeprowadzone śledztwo wykazało, że zmowa producentów ciężarówek zawiązała się w 1997 r. i funkcjonowała do 2011 r., gdy KE przeprowadziła w firmach niezapowiedzianą inspekcję.

Ceny ustalane odgórnie


Dochodzenie KE wykazało, że firmy podczas spotkań ustalały listę cen brutto za swoje ciężarówki w UE, a dokładnie w Europejskim Obszarze Gospodarczym (UE plus Norwegia, Islandia i Liechtenstein). Na podstawie listy ustalano ceny dla indywidualnych klientów.

Korporacje koordynowały też wprowadzanie technologii ograniczających emisje spalin, a także przerzucanie wynikających z tego kosztów na klientów.

KE ujawniła, że między 1997 a 2004 rokiem spotkania między producentami odbywały się na wyższym poziomie zarządzających, czasami przy okazji targów czy innych wydarzeń branżowych. Szefostwo firm kontaktowało się też ze sobą telefonicznie. Po 2004 roku koordynacja odbywała się drogą korespondencji elektronicznej.

Kary za kartel uniknął MAN. KE jeszcze w ubiegłym roku ogłosiła, że to ta firma ujawniła istnienie zmowy. Reszta producentów, poza Scanią, w zamian za współpracę uzyskała obniżenie wysokości kar. Najwięcej, bo ponad miliard euro miał do zapłacenia Daimler, kolejny jest DAF - 752 mln euro, Volvo/Renault - 670 mln euro, a na końcu Iveco - 494 mln euro.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 863 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP