PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Serbia straszy pracowników Fiata… Polską

Autor: wnp.pl (PIM)
17-07-2017 13:29
Serbia straszy pracowników Fiata… Polską
Fot. mat. pras. FCA

Od ponad dwóch tygodni trwa strajk w fabryce Fiat Chrysler Automobiles w Kragujewacu. Eksperci wskazują na możliwość przeniesienia produkcji samochodów do Polski.

Zakład w Kragujewacu w dwóch trzecich należy do FCA, a w jednej trzeciej do rządu Serbii. Produkuje Fiata 500L – powiększoną wersję Fiata 500 produkowanego w Tychach. Samochód sprzedaje się poniżej oczekiwań, koszty produkcji też okazały się wyższe od oczekiwanych. Zdaniem części obserwatorów wina leży zarówno po stronie rządu Serbii, który nie zbudował obiecywanej Fiatowi infrastruktury, jak i po stronie Fiata, który nie zmodernizował modelu 500L tak, aby znacząco obniżyć jego cenę.
Według serwisu carsalesbase w Europie Fiat 500L osiągnął sprzedaż na poziomie 94 114 aut w roku 2014. Rok później sprzedaż spadła do 82 150 sztuk, a w roku 2016 do 82 150 sztuk. W ciągu pierwszych 5 miesięcy tego roku sprzedaż wyniosła 33 476 samochodów.

W USA sprzedaż tego modelu spadła z 7 867 sztuk w roku 2015 do 3 120 w roku 2016. W pierwszej połowie tego roku sprzedano tam zaledwie 746 tych aut.

Tymczasem przy pracy w pełnym obłożeniu fabryka w Kragujewacu mogłaby produkować 200 tys. aut rocznie. W roku 2015 wyprodukowała połowę tej wielkości, a w kolejnym już tylko 85 tysięcy. Liczbę zmian zredukowano z trzech do dwóch, co pociągnęło za sobą znaczne zwolnienia.

W przyszłym roku kończy się okres umowy podpisanej między Fiatem a rządem Serbii. Część obserwatorów wskazuje na to, że niskie wykorzystanie mocy produkcyjnych i kłopoty z pracownikami, którzy obecnie chcą podniesienia płac o 30 proc. mogą skłonić Fiata do wycofania się z Serbii i przeniesienia produkcji do Tychów, a przede wszystkim umieszczenia w Polsce nowego modelu małego samochodu. Przed taką możliwością przestrzegał kilka dni temu Vladimir Krulj, doradca ekonomiczny serbskiego rządu.

Niedawno Sergio Marchionne, szaf FCA stwierdził, że prawdopodobnie kolejna generacja fiatowskiego „malucha” nie będzie już produkowana we Włoszech – przy niskich cenach małych samochodów, a co za tym idzie marżach mniejszych niż przy większych modelach, koszt pracy nabiera większego znacznie, a ten we Włoszech jest znacznie wyższy niż w Polsce i Serbii. Kłopoty serbskiego zakładu mogą więc być dobrą prognozą dla Tychów.

Znacznie gorszą są dla rządu Serbii, ponieważ fabryka tworzy 3 proc. serbskiego PKB. Każdy dzień strajku to poważna strata dla gospodarki, zwłaszcza, że wstrzymanie produkcji w Kragujewacu doprowadziło także do przerw w produkcji lokalnych dostawców. Wicepremier i minister finansów Serbii, Ivica Dacic, stwierdził, że strajki (bo sprawa dotyczy nie tylko Fiata, ale także Gorenje) mogą spowodować wycofywanie się potencjalnych inwestorów z planów związanych z Serbią.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 876 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

560 045 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP