Śląskie. Metropolia będzie mogła kupić 300 autobusów elektrycznych

Śląskie. Metropolia będzie mogła kupić 300 autobusów elektrycznych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) ma w środę podpisać z NCBR porozumienie, na mocy którego - w razie uzyskania dofinansowania na poziomie 85 proc. lub więcej - kupi nawet 300 autobusów elektrycznych.

  • - W pewnym momencie staniemy przed koniecznością posiadania w taborze odpowiedniego wskaźnika pojazdów niskoemisyjnych i jeżeli w sytuacji, kiedy mamy być może i gwarancję pokrycia 100 proc., a przynajmniej w 85 proc. zakupu tych pojazdów, chyba warto skorzystać z tej szansy i nie martwić się, co w przyszłości robić, jeżeli te możliwe dofinansowania pogorszą się - mówił podczas wtorkowej sesji zgromadzenia GZM szef jej zarządu Kazimierz Korolczak.
  • W nowym porozumieniu z NCBR, które zostanie podpisane w środę w Warszawie, GZM zobowiąże się do zakupu jednego powstałego w programie autobusu elektrycznego w razie braku dotacji, zakupu 60 pojazdów w razie dofinansowania na poziomie 60 proc. lub zakupu 300 pojazdów - w razie uzyskania dotacji na poziomie 85 proc. lub więcej.

Jak poinformował we wtorek przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak, zapis taki znajdzie się w porozumieniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, na mocy którego metropolia przejmie od Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego rolę partnera NCBR w programie "Bezemisyjny Transport Publiczny".

We wtorek zgromadzenie metropolii przyjęło m.in. wieloletnią prognozę finansową z uwzględniającą przystąpienie do programu NCBR poprawką. Wkład własny metropolii w to planowane do 2023 r. przedsięwzięcie na poziomie 15 proc. miałby kosztować łącznie 116,4 mln zł.

Jak wyjaśniał podczas wtorkowej, budżetowej sesji zgromadzenia Karolczak, to efekt rozmów z NCBR nt. przejęcia roli regionalnego partnera w programie "Bezemisyjny Transport Publiczny" od KZK GOP. KZK GOP w swojej umowie z Centrum zgodził się na obowiązek kupna wypracowanych w programie 68 pojazdów - pod szeregiem warunków, w tym uzyskania dotacji do zakupu na poziomie 60 proc.

Według Karolczaka w nowym porozumieniu z NCBR, które zostanie podpisane pod koniec grudnia w Warszawie, GZM zobowiąże się do zakupu jednego powstałego w programie autobusu elektrycznego w razie braku dotacji, zakupu 60 pojazdów w razie dofinansowania na poziomie 60 proc. lub zakupu 300 pojazdów - w razie uzyskania dotacji na poziomie 85 proc. lub więcej.

- W pewnym momencie staniemy przed koniecznością posiadania w taborze odpowiedniego wskaźnika pojazdów niskoemisyjnych i jeżeli w sytuacji, kiedy mamy być może i gwarancję pokrycia 100 proc., a przynajmniej w 85 proc. zakupu tych pojazdów, chyba warto skorzystać z tej szansy i nie martwić się, co w przyszłości robić, jeżeli te możliwe dofinansowania pogorszą się - mówił podczas wtorkowej sesji zgromadzenia GZM szef jej zarządu.

- Myślę, że wpisujemy się w całą dyskusję o funkcjonowaniu metropolii, o wsparciu niskoemisyjnego transportu, o walce ze smogiem i o wsparciu innowacyjnej polskiej gospodarki - dodał Karolczak.

Nabór na partnera publicznego do współpracy przy realizacji programu badawczego "Bezemisyjny Transport Publiczny" NCBR ogłosiło w grudniu 2016 r. Udział udział w programie zadeklarowało wiele polskich miast; współpracujące samorządy centralnej części woj. śląskiego reprezentował początkowo KZK GOP.

Zgodnie z założeniami programu NCBR jego wynikiem ma być produkcja innowacyjnego, niedostępnego obecnie na rynku, dostępnego kosztowo bezemisyjnego pojazdu zbiorowego transportu miejskiego, który zostanie dostosowany do potrzeb jego użytkowników. Działania podzielono na dwie kluczowe fazy.

Finansowane ze środków NCBR prace badawcze, w następstwie których powstać mają: projekt nowego pojazdu, jego prototyp oraz - po zaakceptowaniu przez NCBR - seria pojazdów testowych, przewidziano do końca 2019 r. Na kolejne dwa lata zaplanowano etap wdrożenia pojazdu na rynek - poprzez dostarczenie partnerom publicznym pojazdów do użytkowania.

Program NCBR "Bezemisyjny transport publiczny" jest jednym z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero - i niskoemisyjnych. NCBR stosuje w nim formułę partnerstwa innowacyjnego, w której chce "zamawiać" określone, nieistniejące jeszcze produkty.

Drugim wdrażanym przedsięwzięciem jest program "Bloki 200+", którego celem ma być wypracowanie innowacyjnych rozwiązań i technologii, pozwalających dostosować znaczną część polskich bloków energetycznych do zmieniających się warunków eksploatacji i wyzwań związanych z pracą krajowego systemu elektroenergetycznego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!