Dokładnie 22 marca mija dwadzieścia lat od momentu, w którym z fabryki w Bolechowie koło Poznania wyjechał pierwszy niskopodłogowy autobus miejski. W firmie pracowało wówczas 36 osób - dziś jest ich 2 500. W pierwszym roku z fabryki wyjechało 56 pojazdów, dziś to 14 tysięcy. Autobusy, trolejbusy i tramwaje jeżdżą w tej chwili po drogach kilkuset miast na świecie.
22 marca 1996 r. z fabryki w Bolechowie wyjechał pierwszy autobus miejski. Spółka Neoplan Polska założona przez Krzysztofa i Solange Olszewskich zdobyła zamówienie na dostawę 72 autobusów do Poznania. Od 1994 r. inżynier Krzysztof Olszewski prowadził w Polsce Biuro Sprzedaży Neoplana. To on wprowadził autobusy niskopodłogowe na polski rynek, który w latach 90. rozwijał się w przyspieszonym tempie. W ciągu kolejnych 5 lat od produkcji pierwszego Neoplana, wszystko potoczyło się szybko. Zamówienia spływały z całej Polski, a zatrudnienie młodej spółki wzrosło prawie piętnastokrotnie. Przedsiębiorstwo w błyskawicznym tempie opanowało krajowy rynek autobusowy. Fabrykę w Bolechowie do 2001 r. opuściło niemal 700 pojazdów. Pod koniec XX wieku Olszewscy zbudowali własny, nowoczesny autobus. Opracowali nową konstrukcję szkieletu ze stali nierdzewnej, która miała sprostać wymagającym warunkom drogowym i klimatycznym Polski. Wraz z premierą Solarisa Urbino w 1999 r. firma wkroczyła na ścieżkę przyspieszonego rozwoju. Produkt wymyślony i zbudowany w Bolechowie stał się najchętniej kupowanym autobusem miejskim w kraju. Po roku od premiery, Solaris wyjechał na ulice Europy, najpierw do Czech i Słowacji, a niedługo potem zadebiutował w Niemczech.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa
regulamin.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Solaris ma 20 lat